Nedobytné pohledávky? Morálku nespolehlivých obchodních partnerů mohou hlídat účetní systémy

22. 2. 2013

Sdílet

 Autor: © Julien Eichinger - Fotolia.com
Nedobytné pohledávky od nespolehlivých partnerů jsou trnem v oku mnoha podnikatelů v České republice. Snížit toto riziko pomáhají i účetní systémy, které jsou právě pro tyto případy doplněny zajímavými funkcemi.

Kupříkladu podnikatelé, kteří pracují se systémem od tuzemské společnosti PREMIER, mají nově k dispozici dvě výstražné funkce, které dokáží ohlídat kredibilitu obchodních partnerů. Ještě před vystavením objednávky či faktury systém rozpozná firemní subjekt v insolvenci nebo třeba i nespolehlivého plátce DPH. Včasné varování tak pomůže vybalancovat riziko nedobytných pohledávek i tvrdé sankce finančního úřadu.  

 

Lustrace zdržují

Zejména firmy s rozsáhlou základnou odběratelů, dodavatelů a spolupracujících subjektů se denně potýkají s problémem důvěryhodnosti druhé strany. „Ze zkušeností našich zákazníků víme, jak je tzv. lustrování schopnosti obchodních partnerů splácet své závazky a neustálá kontrola insolvenčního rejstříku v tomto případě časově náročnou, avšak nezbytnou činností,“ potvrzuje Boleslav Buzek, zakladatel a jednatel PREMIER system. Druhým častým problémem je neukázněnost obchodních partnerů při odvodu DPH. „Ze zákona přitom v tomto ohledu za své dodavatele ručí samotná firma a na firmy pak dopadají statisícové náhrady nebo sankce,“ doplňuje dále Buzek.

Na oba časté problémy se zaměřili vývojáři známého ERP systému PREMIER a přicházejí se dvěma unikátními funkcemi, které ohlídají problematické obchodní partnery zcela automaticky.

 

Nespolehlivý plátce DPH? Odhalen

Od února 2013 systém PREMIER automaticky testuje, zdali partner není nespolehlivý plátce DPH. Tyto údaje automaticky eviduje na kartě dané firmy. Přibyla také automatická výstraha ještě před vystavením objednávky nebo faktury. Údaje jsou čerpány při přidávání dokladů na pozadí, systém tak zbytečně nezdržuje zaměstnance při práci.

V případě potřeby lze tabuli vypnout v globálních nebo omezujících předvolbách. Nastavit lze i po kolika dnech údaje „zastarají“ a bude prováděn nový test. Standardně jsou přednastaveny tři dny.

 

Obchodní partneři v insolvenci se neskryjí 

bitcoin školení listopad 24

Další užitečnou funkcí PREMIER system, která přišla s novou verzí programu X4.2 již na přelomu roku, je automatické upozornění na insolvenci obchodního partnera. Při pořizování faktury probíhá stejně jako v předchozím případě na pozadí automatický test solventnosti vyhledáváním v insolvenčním rejstříku. V případě potřeby PREMIER system uživatele upozorní skrze výstražnou hlášku. Barevná výstraha insolvence se následně kvůli přehlednosti objeví i na kartě obchodního partnera a ve všech jeho dokladech v systému.