Analytici Kantaru se domnívají, že rekordní růst značek byl podpořen především důvěrou, kterou vyvolává dostupnost vakcín, vládní balíčky na podporu ekonomik a zlepšující se výhledy na HDP. Americké značky představují 56 z celkových Top 100 značek žebříčku, s vedoucími značkami Amazon a Apple, z nichž každá v současnosti dosahuje hodnoty přes půl bilionu USD.
Žebříčku Kantar BrandZ vévodí technologické značky a 7 z 10 vedoucích značek tohoto žebříčku pochází právě z technologického sektoru. Technologie zároveň umožnily významný růst i netechnologickým značkám.
Skokanem roku je Tesla (nikoli ovšem bývalý československý výrobce elektroniky), ta dosáhla meziročního růstu 275 % a dosáhla hodnoty 42,6 miliard USD a je jedničkou mezi producenty automobilů. Mezi pěticí firem, které dokázaly během posledního roku zdvojnásobit svou hodnotu, patří kromě Tesly další 4 firmy, všechny čínské: Pinduoduo (retail), Meituan (lifestyle), Moutai (alkoholické nápoje) a TikTok (sociální síť).
Posledních 10 let znova rozdalo ekonomické karty. Na špici sice jsou stále americké značky, které v souhrnu tvoří 74 % celkové hodnoty Top100 značek BrandZ. Výrazně ale posílila Čína, která má nyní 14% podíl na žebříčku Top100 firem (oproti 11 % v roce 2011), a to především na úkor podniků evropských, které mají nyní jen 8% podíl (oproti 20 % v roce 2011).
Top10 firem z žebříčku Kantar BrandZ 2021
- Amazon
- Apple
- Microsoft
- Tencent
- Facebook
- Alibaba
- Visa
- McDonald's
- MasterCard
Zdroj: Kantar, infografika ke stažení