Největší firmy zaměřené na luxusní zboží loni utržily 171,8 miliardy amerických dolarů

9. 7. 2014

Sdílet

 Autor: © mostafa fawzy - Fotolia.com
I přes zpomalení světové ekonomiky v loňském finančním roce (ve fiskálním roce končícím v červnu 2013) výše tržeb z prodeje luxusního zboží 75 největších světových společností zaměřených na tento segment dosáhla 171,8 miliardy amerických dolarů. Jak vyplývá z nové studie Deloitte s názvem (Global Powers of Luxury Goods), u společností patřících mezi 75 největších dosahují průměrné tržby z prodeje luxusního zboží 2,3 miliardy amerických dolarů.

Zpráva předkládá celosvětový žebříček největších společností zaměřených na luxusní zboží, v jehož čele stojí společnost LVMH, a zároveň nabízí pohled na přední ekonomiky v oblasti luxusního zboží, perspektivy v oblasti fúzí a akvizic v tomto sektoru a také věnuje pozornost trendům ovlivňujícím společnosti zaměřené na luxusní zboží, včetně transakcí 75 největších společností zaměřujících se na luxusní zboží v oblasti maloobchodu a elektronického obchodování. 

 

Luxus není hřích

„Společnosti zaměřené na luxusní zboží se celkově mnohem lépe vypořádaly s nepříznivým ekonomickým prostředím než společnosti, které se zaměřují na prodej spotřebitelské zboží obecně.  Pro zbývající období letošního roku očekáváme, že růst ve vyspělých zemích nabere vyšší obrátky, zatímco nově vznikající trhy budou i nadále představovat významné riziko,“ uvedl Martin Tesař, vedoucí partner oddělení auditu ve společnosti Deloitte, který je v ČR zodpovědný za spotřebitelský sektor.

„Ve druhé polovině roku 2014 určitě zaznamenáme zvyšující se počet společností zaměřených na luxusní zboží, které se budou snažit podpořit růst a zvýšit tržní podíl prostřednictvím konsolidací. Na nově vznikajících trzích v asijsko-pacifickém regionu, Latinské Americe, na Středním východě a v Africe v tomto roce i nadále výrazně poroste prodej luxusního zboží i elektronický prodej. K celkovým prodejům luxusního zboží velkou měrou také přispějí i turisté nakupující ve Francii, Itálii, Velké Británii a Spojených státech,“ doplnil Aleš Kubáč, advokát v Ambruz & Dark Deloitte Legal, který se věnuje spotřebitelskému sektoru.

 

Trendy v jednotlivých regionech

Zpráva se zaměřuje na vysokou koncentraci společností zaměřených na luxusní zboží se sídlem ve Francii, Itálii, Španělsku, Švýcarsku, Velké Británii a Spojených státech. V těchto šesti zemích se koncentruje téměř 87 % ze 75 největších společností zaměřených na luxusní zboží, které v roce 2012 pokryly 90 % z celosvětového prodeje luxusního zboží. 

„Čtyři z deseti největších trhů s luxusním zbožím na světě se nacházejí v eurozóně. Patří mezi ně Itálie (třetí největší trh), Francie (čtvrtý největší trh), Německo (sedmý největší trh) a Španělsko (devátý největší trh). V roce 2012 vykazovaly významný nárůst tržeb z prodeje luxusního zboží Francie, Itálie a Švýcarsko, přičemž Švýcarsko s 14,8% růstem a Francie s 19,4% růstem předčily růst vykazovaný 75 největšími společnostmi, který se pohyboval na úrovni 12,6 %,“ dodal Martin Tesař.

 

Tendence šetřit

Italské společnosti zaměřené na luxusní zboží vykazovaly 12,4% růst, který odpovídá průměrnému růstu všech 75 největších společností zaměřených na luxusní zboží. Mezi země, jež vykazovaly růst nižší, než byl průměr všech 75 největších společností, patřilo Španělsko, Velká Británie a Spojené státy, které vykazovaly vůbec nejnižší růst (5,6 %). 

„Celkový výkon sektoru luxusního zboží se odvíjí nejen od ekonomického růstu, ale je ovlivněn faktory, jako je objem cestování, ochrana duševního vlastnictví, tendence spotřebitelů šetřit a měnící se rozložení příjmů,“ komentoval výsledky studie Antoine de Riedmatten, globální vedoucí partner v Deloitte zodpovědný za spotřebitelský sektor.

 

Hlavní faktory mající vliv na aktivitu v oblasti fúzí a akvizic v sektoru luxusního zboží

Globalizace – Na nově vznikajících trzích byla v posledních letech aktivita v oblasti fúzí a akvizic v sektoru luxusního a prémiového zboží ovlivněna zejména růstem bohatých spotřebitelů a růstem vyšší střední třídy.  V roce 2013 asijsko-pacifický region, Latinská Amerika, Střední východ a Afrika pokryly společně 19 % trhu s luxusním zbožím a podle Euromonitoru se očekává, že v roce 2025 dosáhnou tyto regiony 25% růstu.  

Integrace hodnotového řetězce – Společnosti zaměřené na luxusní zboží velmi přísně kontrolují všechny aspekty obchodování, od návrhu produktů a získávání surovin, až po výrobu, marketing a distribuci. Vlastnictví všech aspektů hodnotového řetězce pro jednotlivé výrobky dané společnosti zaručuje uchování kvality výrobků a služeb, a tudíž pomáhá ochraňovat dědictví značky. 

 

Znát zákazníka

Konsolidace jako strategie růstu – Mezi faktory ovlivňující aktivitu v oblasti fúzí a akvizic náleží také konsolidace tohoto odvětví, jejíž iniciátoři mohou mít mnoho podob. Velké společnosti zaměřené na luxusní zboží se angažují v mnoha pododvětvích, přičemž jediným společným jmenovatelem jsou rozsáhlé znalosti luxusních výrobků a dobré povědomí o tom, jaký je spotřebitel luxusního zboží.  Ke konsolidaci luxusních značek do menšího počtu holdingových společností nebo skupin významně přispívají také zkušené investiční společnosti. Všechny tyto společnosti vyhledávají značky s potenciálem růstu, včetně těch, které se nacházejí v tíživé situaci či nevykazují kýžené zisky, protože jim chybí nezbytné zkušenosti, znalosti nebo zdroje, které by jim pomohly řídit a neustále rozvíjet činnost podniku.  

 

Celá studie s názvem Global Powers of Luxury Goods 2014 je ke stažení zde.