Z nové zprávy „Globální síly ve spotřebním průmyslu pro rok 2014“ (Global Powers of Consumer Products), kterou posedmé vydala společnost Deloitte, vyplývá, že tržby 250 největších společností zaměřených na spotřební průmysl vzrostly ve finančním roce 2012 (který zahrnuje finanční období do června 2013) o 5,1 % na 3,1 bilionu amerických dolarů, a to i navzdory pokračující turbulenci tržního prostředí. To se odrazilo na tržbách společností střední velikosti, které dosáhly hodnoty 12,5 miliardy amerických dolarů.
„Na vyspělých trzích i trzích závislých na vývozu byla celková míra růstu ve spotřebním průmyslu v roce 2012 mnohem více utlumena než v letech 2011 a 2010. Na druhé straně je pozitivní, že došlo k posílení ziskovosti, a to i navzdory narůstajícím cenám surovin. Z 224 společností, které zveřejnily své celkové čisté zisky, pouze 19 vykázalo v roce 2012 provozní ztrátu,“ uvedl uvedl Martin Tesař, vedoucí partner oddělení auditu ve společnosti Deloitte ČR.
Rok 2014 se vyvíjí pozitivně z hlediska narůstajících aktivit spotřebního odvětví v oblasti fúzí a akvizic
Na základě zjištění výše uvedené zprávy, movití investoři i nadále vyhledávali příležitosti v oblasti fúzí a akvizic, které by posílily jejich strategické postavení, a to i přesto, že globální ekonomika zažívá pouze nepatrné oživení. V roce 2012 společnosti zaměřující se na spotřební průmysl uzavřely 1 298 transakcí, což oproti 1 274 transakcím v roce 2011 a 1 117 transakcím v roce 2010 představuje jistý nárůst. V únoru 2014 bylo oznámeno 1 182 transakcí uzavřených v roce 2013. Aktivita na poli transakcí byla stimulována zvýšenou dostupností úvěrů, nízkými úrokovými sazbami, oživenými kapitálovými trhy a v některých případech nemalými peněžními rezervami jednotlivých společností. Došlo k obnovení zájmu soukromých investorů o spotřební produkty. V jedné z nejrozsáhlejších akvizic v potravinářském sektoru byla společnost H.J. Heinz v červnu 2013 převedena společností Berkshire Hathaway a brazilskou investiční společností 3G Capital na soukromou společnost v rámci transakce v hodnotě 28 miliard USD. Společnosti 3G and Berkshire jsou partnery se stejným podílem ve společnosti Heinz. I přes pomalejší tempo globální ekonomiky se objem transakcí ve spotřebním průmyslu za poslední roky celosvětově zvýšil. Rok 2014 se rýsuje jako rok významný pro činnost spotřebního sektoru v oblasti fúzí a akvizic. Společnosti očekávají růst v důsledku pronikání na nové trhy nebo racionalizace svých korporátních portfolií.
Regionální výsledky
Ve studii byly rovněž měřeny složené roční míry růstu v jednotlivých regionech za finanční rok 2012. Nejlépe si z hlediska tržeb vedly společnosti v Africe a na Středním východě (16,9% růst), za nimi se pak umístily společnosti Latinské Ameriky (16,8% růst) a asijsko-pacifického regionu (5,6% růst). Společnosti v tomto regionu, zejména v Japonsku, byly kriticky zasaženy událostmi z března 2011, tedy velkým zemětřesením ve východním Japonsku, proto se v roce 2012 očekávalo oživení. V severoamerickém regionu tržby společnostem klesly o 4 % , přesto se však severoamerické společnosti těšily velké ziskovosti. Složená čistá zisková marže v roce 2012 dosahující 12,3 % převýšila již silný 10,4% růst z roku 2011. V rámci Evropy společnosti ve Francii dosáhly meziročního růstu ve výši 6,6 % a předběhly své německé (6,2% růst) a britské (4,8% růst) protějšky.
Celá studie Globální síly ve spotřebním průmyslu pro rok 2013 je ke stažení na
www.deloitte.com/consumerbusiness.
Deset největších společností ve spotřebním průmyslu:
2012 Umístění podle čistých tržeb |
Společnost |
Země původu |
Výrobní sektor |
2012 |
2012 |
1 |
Samsung Electronics Co. |
Jižní Korea |
Elektronické výrobky |
178 982 |
21,9% |
2 |
Apple Inc. |
USA |
Elektronické výrobky |
156 508 |
44,6% |
3 |
Nestlé S.A¹ |
Švýcarsko |
Potraviny, nápoje a tabák |
98 372 |
10,2% |
4 |
Panasonic Corporation |
Japonsko |
Elektronické výrobky |
88 367 |
-6,9% |
5 |
The Procter & Gamble Company |
USA |
Výrobky pro osobní a domácí potřeby |
84 167 |
0,6% |
6 |
Sony Corporation |
Japonsko |
Elektronické výrobky |
68 864 |
3,0% |
7 |
Unilever Group |
Nizozemsko a Spojené království |
Výrobky pro osobní a domácí potřeby |
66 007 |
10,5% |
8 |
PepsiCo, Inc. |
USA |
Potraviny, nápoje a tabák |
65 492 |
-1,5% |
9 |
The Coca-Cola Company |
USA |
Potraviny, nápoje a tabák |
48 017 |
3,2% |
10 |
LG Electronics Inc. |
Jižní Korea |
Elektronické výrobky |
45 354 |
-6,1% |
Zdroj: Zveřejněné údaje o společnostech