Je třeba prosadit skutečné dodržování protiepidemických opatření
Zaměstnavatelé mají v rámci BOZP za povinnost zajistit bezpečné pracovní prostředí a pracovní́ podmínky neohrožující zdraví. Jde o tzv. prevenční povinnost, která nejen v souvislosti s covidem zahrnuje kromě sledování a vyhodnocování aktuálních rizik i zavedení potřebných opatření – pravidel pro dodržování hygieny, dostatečných rozestupů, omezení pracovních cest, případně přechod na práci z domova.
Co se dozvíte v článku
„V současné situaci je důležité zaměstnance přimět k dodržování protiepidemických opatření a záleží na kultuře dané firmy a disciplinovanosti zaměstnanců, zda jdou cestou motivace nebo restrikcí. Ideální je, pokud je zřejmé, kdo je za koordinaci činností, které s nimi souvisejí, ve firmě zodpovědný. Nelze ale spoléhat pouze na proočkovanost zaměstnanců, aktuálně je potřeba přimět je, aby dodržovali protiepidemická opatření – nosili respirátory, dezinfikovali si ruce, udržovali odstupy. Navíc chod firmy může v podzimním a zimním období ochromit i rozšíření chřipky či jiných onemocnění,“ konstatuje Tomáš Mertlík ze společnosti Batist Medical.
Podceňování úklidu a hygieny se nevyplácí
Lidé jsou na čistotu pracovního prostředí citliví víc než dříve, protože bezinfekčnost podvědomě spojujeme s čistotou. Je třeba dbát nejenom na pracovní stoly a prostory, ale i další často dotýkané povrchy a místa – pravidelně čistit a dezinfikovat kliky dveří, vypínače, opěrky židlí, tlačítka výtahů.
„Vše nevyřeší jenom dezinfekční prostředky, dezinfekce bez předchozího vyčištění povrchů není účinná ani z poloviny. Pandemie mnohým otevřela oči a začali se více zajímat, proč některé mnoho let setrvačně používané formy úklidu nefungují. Prosazují se tak nové metody jako je například čištění horkou párou, která odstraní nečistoty a zničí většinu běžných bakterií a obalených virů,“ říká Lukáš Rom ze společnosti Kärcher.
Ochrana dýchacích cest je znovu ve hře
Nejzrádnější z hlediska nákazy je šíření kapének a aerosolů obsahujících viry ve vzduchu. I když je to stále předmětem spekulací, vědecké průzkumy dokazují, že právě šíření pomocí aerosolů je majoritní. Překrytí dýchacích cest tak není zbytečné z pohledu vlastní ochrany i ohleduplnosti k ostatním.
„Opět jsme v situaci, kdy je třeba na pracovišti používat ochranu dýchacích cest. Vhodným řešením pro ty, kteří by mohli mít problém vydržet celý den v pracovním výkonu s nasazeným respirátorem, je používání nanoroušek. Ztížené dýchání v respirátoru po několik hodin může i fyzicky vyčerpávat, v nanoroušce se naopak dýchá pohodlně a přirozeně. Účinnost některých nanoroušek je lepší než respirátorů FFP2, dokonce i FFP3, přičemž jejich pořizovací hodnota je nižší,“ vysvětluje Mertlík.
Teplota a cirkulace vzduchu na pracovišti, výměna filtrů vzduchotechniky
S blížící se zimou vyvstává i otázka, nakolik šíření nákazy zabrání větrání. Někteří odborníci tvrdí, že se jím zvíří částečky na površích včetně virů, jiní zastávají názor, že intenzivní větrání naopak pomáhá –a je důležité zejména v zimě, kdy lidé zůstávají v interiérech a mají zavřená okna, aby neplýtvali teplem. Jako argument uvádějí to, že aerosoly obsahující viry se mohou v nevětraných místnostech šířit do vzdálenosti 4 až 6 metrů, pokud ale větráme, cirkulující vzduch odnese aerosoly pryč, virům navíc nesvědčí nestálé prostředí.
„V moderních budovách se vzduchotechnikou doporučujeme častěji měnit filtrační vložky do vzduchotechniky, důležitou roli hraje i nastavení správné teploty a vlhkosti. Podle studií je pro zamezení šíření bakterií a virů nejvhodnější vnitřní prostředí budovy o teplotě 22 °C a relativní vlhkosti vzduchu kolem 50 %. A i když jde, třeba v případě častější výměny filtrů o zvýšení nákladů, má to svůj smysl,“ radí Ondřej Mareček, obchodní ředitel SSI Group, zajišťující správu stovek budov.
Podpora zdraví zaměstnanců – zdravé benefity i vitamíny
„Firmy mohou zdraví svých zaměstnanců podpořit několika způsoby. Kromě restrikce v podobě vyžadování nutných opatření je tu i motivační složka – benefity zaměřené na zdravý životní styl, péči o zdraví, příspěvky v podobě nákupu vitamínů nebo dostupnost čerstvého ovoce na pracovišti. Některé dokonce odměňují očkované zaměstnance – ať už mimořádným volnem nebo finančním bonusem. Mezi žádanými benefity se nově prosazuje hrazení telemedicínských služeb, které zaměstnancům usnadňují konzultaci akutních zdravotních problémů i objednávání ke specializovaným lékařům,“ uzavírá Michal Novák z pracovního portálu Profesia.cz.