Novela zákona o elektronických komunikacích značně oslabuje ochranu zákazníků telekomunikačních operátorů

22. 10. 2014

Sdílet

 Autor: © Andrey Kiselev - Fotolia.com
V reakci na podobu novely zákona o elektronických komunikacích, kterou před malou chvílí přijal po Poslanecké sněmovně i Senát, vydává Český telekomunikační úřad (ČTÚ) následující prohlášení. Tzv. poslanecký přílepek k původní technické novele zákona způsobuje, že práva všech uživatelů telefonu, internetu nebo kabelové či satelitní televize budou významným způsobem a v rozporu s evropským právem oslabena.

Parlament přijal novelu zákona o elektronických komunikacích v podobě, která citelně oslabí ochranu práv zákazníků telekomunikačních operátorů a je v rozporu s evropskou směrnicí 2002/22/ES, o univerzální službě. Schválenou právní úpravou se zásadně omezují práva účastníků služeb elektronických komunikací, tedy všech, kteří mají internet, telefon nebo kabelovou či satelitní televizi. Přestože Český telekomunikační úřad na problém upozorňoval od okamžiku uplatnění příslušného pozměňovacího návrhu v poslanecké sněmovně, varování zůstala nevyslyšena.

 

Předseda Rady ČTÚ Jaromír Novák slibuje....

"Prostým srovnáním textů je i lidem bez právnického vzdělání zřejmé, že zde dochází  k výraznému oslabení práv spotřebitelů. Přílepek, který bere práva spotřebitelům a oslabuje jejich postavení vůči operátorům, vznikl v poslanecké sněmovně a dnes ho schválil senát. Nadále budeme hledat všechny dostupné cesty, aby český spotřebitel zůstal ochráněn podle evropského standardu a uděláme pro ochranu zákazníků telekomunikačních operátorů vše, co bude v našich silách," říká k přijaté novele předseda Rady ČTÚ Jaromír Novák.

Rozpor s evropským právem se týká ustanovení, které na rozdíl od současného stavu zákazníkovi neumožní při jednostranné změně smluvních podmínek operátorem ukončit smlouvu, a naopak ho nutí setrvávat ve smluvním vztahu za podmínek, se kterými nesouhlasí a které pro něho mohou být nevýhodné. Evropská směrnice o univerzální službě přitom deklaruje, že kterýkoliv účastník má při jakékoliv změně smluvních podmínek právo od smlouvy odstoupit, a to bez jakýchkoliv sankcí. Jde o přirozené vyvážení práva operátora jednostranně změnit smluvní podmínky právem zákazníka s takovou změnou nesouhlasit a z nevýhodného smluvního vztahu se beztrestně vyvázat. Posuzovat výhodnost, či nevýhodnost smluvních podmínek je výsostným právem zákazníka jako slabší smluvní strany.

 

Pokud se rozhodnou změny neakceptovat...

Novela dopadá nejen na zákazníky se smlouvou uzavřenou na dobu určitou, ale zhoršuje práva i těm, kteří časově omezený závazek s operátorem nemají. V důsledku poslaneckých pozměňovacích návrhů totiž tito zákazníci při změně smluvních podmínek přicházejí o možnost odstoupit od smlouvy k datu účinnosti změn. Pokud se rozhodnou změny neakceptovat a podají výpověď, budou nuceni služby za nových, pro ně nevýhodných podmínek, odebírat a platit až do konce výpovědní doby.

Zároveň se výrazně snižuje míra zaručené informační povinnosti vůči spotřebitelům. Operátor již napříště nebude nucen informovat zákazníky o změně smlouvy samotné, ale jen o tom, že změnu na internetu a ve svých prodejnách uveřejnil. Jak konkrétně se smlouva změnila, si ale klienti budou muset mnohdy v několikastránkových obchodních podmínkách dohledat sami.

 

Autor je tiskový mluvčí Českého telekomunikačního úřadu

ICTS24