Návrh rozšiřuje okruh subjektů oprávněných poskytovat stavební spoření i na jiné relevantní subjekty, tj. univerzální banky. Univerzální banka, vyjma pobočky zahraniční banky, bude mít možnost získat licenci na poskytování stavebního spoření od 1. ledna 2015. Naproti tomu stavební spořitelna může rozšířit svoji bankovní licenci a transformovat se na univerzální banku. Tento proces bude možné zahájit již od 1. ledna 2014.
Stát bude i nadále podporovat stavební spoření, avšak obdrženou podporu bude účastník muset využít pouze na financování bytových potřeb, příp. na zajištění na stáří. Tato změna se má týkat všech smluv bez ohledu na datum jejich uzavření. Prokázat využití státní podpory na deklarované účely bude nutné až u státní podpory, na niž vznikl nárok od roku 2014. Účastník tedy bude od roku 2014 povinen použít:
* vyplacenou státní podporu na financování bytové potřeby, a to své nebo osoby příbuzné v řadě přímé, sourozence, manžela nebo partnera (podle zákona upravujícího registrované partnerství).
* uspořenou částku a vyplacenou státní podporu na doplňkové penzijní spoření nebo na penzijní připojištění, a to své nebo osoby příbuzné v řadě přímé, sourozence, manžela nebo partnera.
Pokud se účastník stavebního spoření rozhodne pro druhou možnost, pak musí převést i prostředky naspořené před účinností navrhované novely. Samotné převedení prostředků nezakládá nárok na připsání státního příspěvku na doplňkové penzijní spoření nebo penzijní připojištění ani na související odčitatelnou položku ze základu daně. V případě výplaty odbytného, tj. při předčasném ukončení smlouvy o doplňkovém penzijním spoření (resp. penzijním připojištění), se státní podpora převedená ze stavebního spoření vrací zpět ministerstvu financí.
Zdroj: KPMG