Hlavním tahounem českého maloobchodu, který se v červnu meziročně zvýšil o 6,9% (bez sezónního očištění), byl „překvapivě“ prodej prostřednictvím internetu. Digitální spotřeba se v České republice nezastavila už od roku 2010, kdy byl zaznamenán poslední meziroční pokles prodeje s využitím internetu nebo zásilkových služeb. A ani letošní červen pětiletou radost internetových prodejců nepokazil. V porovnání s předchozím rokem se on-line prodej zvýšil o dalších 26,9%. Virtuální prodejci si určitě nad stále novými objednávkami mnou ruce. Potenciál k dalšímu růstu zde jistě je, ať už při nákupu potravin nebo jiného zboží. A ty tam jsou nyní doby, kdy online nákupy byly pouze o elektronice.
Červen je už pro mnohé Čechy obdobím letní dovolené, se kterou je spojeno trávení volného času různými způsoby – čtení knih, poslouchání hudby či hraní různých her. Spotřebitelé se na toto období dostatečně připravují. To potvrzují také vyšší prodeje různých výrobků pro kulturu či rekreaci, které se meziročně zvedly o 16,8%. Při porovnání vyšších prodejů zboží tohoto typu a oslabených prodejů počítačů a jiné elektroniky (prodeje sice meziročně porostly, ale pouze o 9,2 %) by bylo možné odvodit, že Češi namísto trávení volného času u počítače a před televizí volí jiný způsob zábavy.
Květen byl sice pro prodejce automobilů úspěšný, červen ovšem přináší ještě větší vlnu radosti. V porovnání s předchozím rokem se prodeje dvoustopých miláčků zvýšily o 19,6%. Červnový úspěch při prodeji automobilů potvrzují také registrace nových osobních automobilů, které se vyšplhaly na rekordní úroveň 21.315. Blízko k této hodnotě byl pouze březen letošního roku, kdy bylo v Česku registrováno 21 155 osobních automobilů.
Maloobchodníci opět potvrdili, že domácí poptávka je klíčem k příznivému vývoji české ekonomiky. Češi utrácí nejen za potraviny, ale také za nepotravinářské zboží, a to i přesto, že ceny začínají mírně meziročně růst. U potravin dokonce poprvé v letošním roce. Na druhou stranu pohonné hmoty, na které putuje měsíčně v průměru 500 Kč z peněženky každého zaměstnaného, meziročně stále výrazně zlevňují.
Loni maloobchod bez aut meziročně vzrostl o necelá 3%. V letošním roce je tempo růstu zatím více než dvojnásobné. Z hlediska dynamiky se tak útraty v obchodě přiblížily předkrizovým hodnotám.
Autor pracuje jako makroekonomický analytik v GE Money Bank.