Online platby zažívají rekordní období, říká šéfka PayU

Sdílet

 Autor: PayU
Koronavirus mění svět v mnoha ohledech. Jedním z nich jsou nákupní zvyky zákazníků v Česku, ale i mnoha dalších zemích. Na našem trhu se například po dlouhé době výrazně snížil odběr zboží na dobírku. Více k tomu v následujícím rozhovoru říká Barbora Tyllová, country manažerka pro Českou republiku, Maďarsko a Slovensko společnosti PayU, jednoho z klíčových hráčů v online platbách na tuzemském trhu a ve světě.

Jak koronavirus ovlivnil online platby v České republice?

Pandemie výrazně mění léta zaběhnuté kalendáře tržeb e-shopů. Poptávka po online nakupování během pandemie už překročila nejvyšší úroveň měsíčních příjmů v roce 2019. Až dosud obchodníkům vždy přinášely největší tržby Černý pátek a podobné události na konci roku. Loni tradičně rekordně nejsilnější měsíce listopad a prosinec byly letos překonány jinak obvykle slabým březnem, dubnem a červnem. Duben byl z pohledu tržeb obzvláště úspěšný. Doposud byl úplně nejsilnější letošní týden od 13. do 19. dubna. Promítl se tam i tradiční vliv výplat, po kterých lidé utrácejí nejvíce.

 

Můžete s ohledem na to, že PayU působí celosvětově, přidat mezinárodní srovnání a kontext?

Barbora Tyllová, PayUStejný trend jako v Česku jsme mohli vidět na všech trzích, kde působíme. Pandemie je globální, dopad na platby byl viditelný všude. Například i v Africe se elektronický obchod vlivem koronaviru velmi změnil. Je to trh, kde byl online velmi nízký a kamenné a podobné tradiční obchody naopak velmi silné. Elektronický obchod v Jižní Africe byl před korona krizí nižší než 2 % z celkového maloobchodu. Během karantény vzrostl na přibližně 5 % a potenciálně může dosáhnout brzy kolem 10 %. Vlády po celém světě také vyvíjejí úsilí na oživení ekonomiky svých zemí. Například kolumbijská vláda na podporu maloobchodníků a online obchodníků schválila tři dny bez daně z přidané hodnoty („DPH“). Takže 19. června, 3. července a 19. července si Kolumbijci mohli koupit produkty bez 19% daně za podmínky, že platbu provedou debetní nebo kreditní kartou. Během prvních dvou dnů bez DPH se tam podle našich údajů hodnota transakcí uskutečněných online zvýšila nejméně sedmkrát ve srovnání s běžným dnem.

 

Která odvětví byla koronavirem zasažena nejhůře?

Nedávná situace měla nepříznivý dopad zejména na cestovní ruch a prodej vstupenek. Je to jednoduše dáno skutečností, že cestovní a kulturní aktivity byly nějakou dobu zmrazeny. V poslední době už se ale vracejí a vidíme to také na online platbách.

 

Kdo byl naopak vítězem v online příjmech?

Největší důvod k radosti měly e-shopy s elektronikou, léky a jídlem. Velký zájem byl také o potřeby pro domácnost a zahradu nebo o ochranné prostředky, jako jsou závěsy, respirátory a dezinfekční prostředky. V posledních týdnech znatelně rostl také zájem o módu.

 

Ovlivnila pandemie výsledky vaší společnosti?

S hledem na interní politiku firmy nemůžeme komentovat finanční výsledky. Nicméně obecně můžeme říci, že krizi jsme zvládli dobře. Přestože všechny naše týmy pracují vzdáleně, veškeré služby pro zákazníky jsme poskytovali bez jakéhokoli přerušení a bezpečně. V některých segmentech se nám podařilo zvýšit obrat o 500 nebo dokonce 1000 procent a vše fungovalo spolehlivě.

 

Jak tato neobvyklá situace ovlivnila chování zákazníků?

Vidíme zajímavý odklon od dobírky. Tento způsob platby byl na českém trhu dlouho velmi silný, ale pandemie jej výrazně snížila. Na začátku roku to bylo nad 50 %, včetně plateb na výdejních místech. Korona krize snížila dobírku na 15 až 20 %. Lidé mnohem častěji platili za zboží před jeho dodáním.

 

Myslíte si, že nízká úroveň dobírky přetrvá, nebo se k této formě plateb zákazníci vrátí?

ICTS24

Může být o něco vyšší než nyní, ale nevrátí se zpět na původní úroveň. Věřím, že se dobírka bude dlouhodobě snižovat. Pro kupující a prodávající během krize i nyní funguje vše dobře. Obě strany si navzájem důvěřují. Mají dobré zkušenosti s online nakupováním a také s online platbami jako spolehlivým způsobem platby.