To, co potřebujeme, jsou zaměstnanci ambasád se zkušenostmi v zahraničním obchodu, kteří budou mapovat situaci na trhu. Pro exportéry jsou cenné aktuální informace ze zahraničí, ideálně soustředěné na jednom místě, kde je k nim jednoduchý přístup. Až toto místo bude existovat a bude pravidelně a aktuálně doplňováno relevantními informacemi, budeme schopní se skutečně efektivně rozhodovat o tom, kam, co a jak vyvážet.
Stát by se spíše než plánováním strategií měl zabývat podstatnějšími problémy, na které jsme upozornili na letošním Exportním fóru. V České republice je druhé nejkomplikovanější placení firemních daní v Evropě, odvádíme extrémně vysoké odvody a daně z mezd, musíme se vyrovnávat s nestabilní legislativou, s nevyhovující strukturou školství, s vysokým mýtem ve srovnání s okolními zeměmi a stále se zhoršujícími komunikacemi. Řešení těchto komplikací by pro nás bylo mnohem přínosnější než určení seznamu položek a teritorií k vývozu.
Autor je místopředseda Asociace exportérů