Průzkum každoročně porovnává mzdová ohodnocení nabízených pozic v českých inovativních firmách. Kromě seniorů a juniorních pracovníků přitom sleduje také výši odměn u středně zkušených pracovníků neboli mediorů. Jejich ohodnocení totiž ilustruje, nakolik se juniorní pracovníci mohou v dané profesi po finanční stránce posouvat.
Průzkum se soustředí také na rozdíly mezi požadovanou a akceptovanou výší odměny u různých pozic. Největší rozdíl v očekávání byl letos patrný u seniorních vývojářských i nevývojářských IT pozic, nejmenší u juniorů v obchodu a managementu či u mediorů v marketingu. Juniorní obchodníci však během náborového řízení požadují o deset tisíc korun více, tedy přibližně o čtvrtinu vyšší mzdu než v loňském roce. Nejhůře jsou na tom aktuálně juniorní pracovníci v kreativě. Nejenže požadují o šest tisíc korun méně než loni, ale jejich průměrná odměna se pohybuje nepatrně pod hranicí 30 tisíc korun, což činí v meziročním srovnání o 21 % méně.
Zatímco v roce 2022 dosáhli na mzdu překračující v průměru hranici sto tisíc korun i seniorní pracovníci v managementu, letos takovou mzdu pobírají pouze seniorní pracovníci v IT profesích. „Podle výše mzdového hodnocení lze sledovat, po jakých pozicích je aktuálně poptávka. Některé výzkumy pracovního trhu v České republice ukazují, že klesá zájem po IT odbornících. Z naší analýzy však vyplývá, že stále jde o nejlépe hodnocené profese a že pokles poptávky nemůže být dlouhodobý,“ komentuje průzkum Filip Mikschik, zakladatel a CEO portálu StartupJobs.
Kdo si polepšil
Mzdy seniorních pracovníků v administrativě letos poskočily ze 45 tisíc na 62 tisíc korun, což znamená meziroční nárůst o 37 %. V analytice pobírají pracovníci v průměru o tisícovku méně než loni, přičemž o podobnou částku klesly i jejich nároky na výši mzdy – zatímco loni u pohovorů požadovali 75 tisíc korun, letos to bylo 74 tisíc. Junioři na nevývojářských pozicích v IT si oproti roku 2022 polepšili o 22 % a nyní v průměru pobírají 49 tisíc korun měsíčně. V marketingu se mzda seniorních pracovníků zvýšila ze 64 na 68 tisíc korun, zatímco juniorům ve stejné profesi vzrostla odměna pouze o necelá tři procenta na 36 tisíc korun.
Data průzkumu také ukazují, že junioři v managementu požadují 48 tisíc korun, což je o tři tisíce korun nižší mzda než loni. Jsou přitom ochotni akceptovat stejnou mzdu jako v loňském roce, tedy 42 tisíc korun. Reálně však pobírají 43 tisíc. Seniorním pracovníkům v marketingu mzdy stouply o 5,4 %, takže nyní v průměru pobírají 68 tisíc korun. V managementu poklesla výše odměn seniorům o 6,6 % ze 106 tisíc na 99 tisíc korun a seniorním obchodníkům pak o 16 % ze 74,8 tisíc korun na 70,2 tisíc korun. Juniorští obchodníci si polepšili, a to o tři tisíce korun.
„Obecně platí, že mzdy v kreativě mají až na juniorní pozice tendenci růst. Přestože většinou nejde o velké částky, je to trend, který pokračuje, pravděpodobně podpořený inflací. Můžeme ale také sledovat, že klesá výše požadované mzdy. Pracovníci u pohovorů své nároky sice nesnižují, ale také už nenadsazují očekávané peníze tolik jako v předchozích letech. Zatímco loni si uchazeči říkali v průměru o 20 procent více, než byli ochotni akceptovat, letos si říkají jen o 13 % více. Poslední roky jsme sledovali extrémní růst mezd, letos však vidíme, že se trend relativně umírnil. To, že lidé nechtějí meziročně více, ale stejně nebo méně, značí, že se trh alespoň o něco narovnal,“ doplňuje Filip Mikschik.