Počet žen ve vedení českých firem roste

25. 8. 2014

Sdílet

 Autor: © FotolEdhar - Fotolia.com
Ve vrcholovém managementu největších českých firem se stále častěji uplatňují ženy. Zatímco v roce 2009 na nejvyšších řídících místech působilo 22 % manažerek, letos je jich poprvé v historii více než 30 %.

Ženy se nejčastěji uplatňují v personalistice (79 %), a s odstupem také ve financích (44 %) a marketingu (41 %). Naopak IT a pozice generálního ředitele je stále doménou především mužů – v čele IT pracuje jen 3 % žen a jen šesti procentům velkých tuzemských firem šéfuje žena. Informace vyplývají ze specializované databáze Manažeři velkých firem společnosti Bisnode, která obsahuje informace o více než 3 270 nejvýznamnějších či největších společností v ČR s téměř 15 000 kontaktními osobami.

 

Jsou zpravidla stabilnější

V posledních letech se zvyšuje počet žen ve vrcholovém managementu firem. Zatímco v roce 2009 podle databáze Manažerů velkých firem v ČR na nejvyšších řídících místech působilo 22 % žen, v roce 2014 se jedná už o 30 %. „Ačkoliv podíl žen na významných manažerských pozicích roste, zatím nedosahuje průměru v zemích EU. Přitom podle různých ekonomických studií společnosti, ve kterých jsou na řídících pozicích zastoupeny ženy, jsou zpravidla stabilnější a dosahují lepších hospodářských výsledků než srovnatelné firmy s ryze mužským vedením,“ říká analytička Bisnode Petra Štěpánová.

 

Začaly vytlačovat muže i z křesel obchodních ředitelů

Ženy se nejčastěji uplatňují v personalistice (79 %), a dále s výrazným odstupem ve financích (44 %)
a marketingu (41 %). V těchto oborech také za posledních šest let, kdy Bisnode tyto statistiky detailně sleduje, ženy nejvíce posílily své postavení. Zatímco v roce 2009 na pozici šéfa personalisty pracovalo 57 % žen, v roce 2014 je jich 79 %. Podobný trend lze sledovat i ve financích a marketingu. Finanční ředitelku má aktuálně 44 % největších českých firem, ve srovnání s 28 % v roce 2009. Obdobně v roce 2009 byla čtvrtina marketingových oddělení největších českých firem vedena ženou, nicméně o šest let později má v čele marketingu ženu 41 % firem. V posledním roce, mezi lety 2013 a 2014, ženy pozvolna začaly vytlačovat muže i z křesel obchodních ředitelů. Podíl žen na místě šéfa obchodu meziročně vzrostl o více než 3 % z 14 % v roce 2013 na 17 % v roce 2014.

 

Podíl žen ve vrcholovém managementu největších českých firem v ČR

 

2009

2010

2011

2012

2013

2014

 

finance

28,23 %

31,13 %

34,82 %

45,17 %

42,35 %

44,04 %

 

IT

5,97 %

5,09 %

4,26 %

3,16 %

3,12 %

3,28 %

 

marketing

25,47 %

33,27 %

37,15 %

41,64 %

40,98 %

40,72 %

 

obchod

13,02 %

12,10 %

11,72 %

15,91 %

13,79 %

17,06 %

 

personalistika

57,11 %

64,69 %

69,87 %

79,34 %

78,47 %

79,46 %

 

vrcholové vedení

3,83 %

4,71 %

4,97 %

5,51 %

5,04 %

6,14 %

 

celkem

22,22 %

25,04 %

26,25 %

29,57 %

28,06 %

30,07 %

 

Zdroj: Bisnode, databáze Manažeři velkých firem ČR

 

 

ICTS24