Ženy se nejčastěji uplatňují v personalistice (79 %), a s odstupem také ve financích (44 %) a marketingu (41 %). Naopak IT a pozice generálního ředitele je stále doménou především mužů – v čele IT pracuje jen 3 % žen a jen šesti procentům velkých tuzemských firem šéfuje žena. Informace vyplývají ze specializované databáze Manažeři velkých firem společnosti Bisnode, která obsahuje informace o více než 3 270 nejvýznamnějších či největších společností v ČR s téměř 15 000 kontaktními osobami.
Jsou zpravidla stabilnější
V posledních letech se zvyšuje počet žen ve vrcholovém managementu firem. Zatímco v roce 2009 podle databáze Manažerů velkých firem v ČR na nejvyšších řídících místech působilo 22 % žen, v roce 2014 se jedná už o 30 %. „Ačkoliv podíl žen na významných manažerských pozicích roste, zatím nedosahuje průměru v zemích EU. Přitom podle různých ekonomických studií společnosti, ve kterých jsou na řídících pozicích zastoupeny ženy, jsou zpravidla stabilnější a dosahují lepších hospodářských výsledků než srovnatelné firmy s ryze mužským vedením,“ říká analytička Bisnode Petra Štěpánová.
Začaly vytlačovat muže i z křesel obchodních ředitelů
Ženy se nejčastěji uplatňují v personalistice (79 %), a dále s výrazným odstupem ve financích (44 %)
a marketingu (41 %). V těchto oborech také za posledních šest let, kdy Bisnode tyto statistiky detailně sleduje, ženy nejvíce posílily své postavení. Zatímco v roce 2009 na pozici šéfa personalisty pracovalo 57 % žen, v roce 2014 je jich 79 %. Podobný trend lze sledovat i ve financích a marketingu. Finanční ředitelku má aktuálně 44 % největších českých firem, ve srovnání s 28 % v roce 2009. Obdobně v roce 2009 byla čtvrtina marketingových oddělení největších českých firem vedena ženou, nicméně o šest let později má v čele marketingu ženu 41 % firem. V posledním roce, mezi lety 2013 a 2014, ženy pozvolna začaly vytlačovat muže i z křesel obchodních ředitelů. Podíl žen na místě šéfa obchodu meziročně vzrostl o více než 3 % z 14 % v roce 2013 na 17 % v roce 2014.
Podíl žen ve vrcholovém managementu největších českých firem v ČR
|
2009 |
2010 |
2011 |
2012 |
2013 |
2014 |
|
finance |
28,23 % |
31,13 % |
34,82 % |
45,17 % |
42,35 % |
44,04 % |
|
IT |
5,97 % |
5,09 % |
4,26 % |
3,16 % |
3,12 % |
3,28 % |
|
marketing |
25,47 % |
33,27 % |
37,15 % |
41,64 % |
40,98 % |
40,72 % |
|
obchod |
13,02 % |
12,10 % |
11,72 % |
15,91 % |
13,79 % |
17,06 % |
|
personalistika |
57,11 % |
64,69 % |
69,87 % |
79,34 % |
78,47 % |
79,46 % |
|
vrcholové vedení |
3,83 % |
4,71 % |
4,97 % |
5,51 % |
5,04 % |
6,14 % |
|
celkem |
22,22 % |
25,04 % |
26,25 % |
29,57 % |
28,06 % |
30,07 % |
|
Zdroj: Bisnode, databáze Manažeři velkých firem ČR