Výsledky naznačují, že mileniální podnikatele zajímá více smysl jejich podnikání než finanční zisky. Jsou poháněni touhou vylepšovat své komunity a ekonomiky a budovat větší a významnější podniky než předchozí generace. To může být důležitým signálem pro Českou republiku, která patří mezi země Evropské unie, kde je podnikání nejvíce rozšířeno a počet pracujících mileniálů dle Českého statistického úřadu roste ke 200 tisícům.
Generace mileniálů je úspěšnější než ta předchozí
Dle výsledků studie mileniálové globálně spravují podniky s obratem o 141 % vyšším než starší byznysmeni. Téměř polovinu (47 %) z nich zastupují ženy, čímž se znatelně liší od skupiny nad 55 let, ve které působí pouze 27 % podnikatelek. V průměru přední mileniální podnikatelé zaměstnávají více než dvojnásobný počet osob než jejich konkurence ze skupiny nad 35 let (123 vs. 58). Mladí podnikatelé dále v průměru vlastní aktivní podíly v pěti podnicích, jejich starší protějšky pak pouze ve třech podnicích.
Výsledky průzkumu HSBC Bank dále dokládají, že hnacím motorem mileniálů je touha pozitivně ovlivňovat své okolí na makro i mikro úrovni. 69 % z nich tvrdí, že za rozhodnutím o vstupu do podnikání stála možnost působit na ekonomiku, přičemž záměrem 59 % bylo pozitivně působit na svou komunitu.
Situace v ČR
Za posledních dvacet let došlo v České republice v oblasti podnikání ke dvěma zásadním změnám. Na jednu stranu počet podnikatelů ve skupině od 15 do 39 let stabilně roste, s 80 tisíci podnikateli ve věku do 29 let a téměř 150 tisíci v kategorii od 35 do 39 let. (ČSÚ, 2015).
Druhou podstatnou změnou je celková demografická proměna businessu v České republice ve srovnání s Evropskou unií. Zatímco se v období 2010 až 2014 snížil počet sebezaměstnaných v EU (ve věku 15-64 let) o téměř půl milionu, v naší republice se jejich počet zvýšil. V současné době 17 % osob z celkového počtu zaměstnaných jsou podnikatelé, přičemž počet mileniálů se v této skupině blíží ke 200 tisícům. Tímto podílem se Česká republika řadí mezi vedoucí země Evropy (ČSÚ, 2016).
„Generace mileniálních podnikatelů znamená revoluci v charakteru podnikání jako takovém. Začínají podnikat dříve než předchozí generace a bývají zainteresovaní ve větším množství podniků. Tito mladí businessmani budují větší firmy a vytváří více pracovních míst. Jsou motivováni stejnou měrou k vytváření pozitivních dopadů na svět kolem nás jako k zvyšování svých zisků a mají pozitivní vliv na své nejbližší okolí. Sledujeme také, jak se mění charakter různorodosti v businessu; vůbec poprvé jsme svědky blížící se rovnosti pohlaví, která přichází s další generací mladých podnikatelů,“ uvedl Michael Hordley, generální ředitel HSBC Bank plc s pobočkou v Praze.
Zdroj: bit.ly/HSBCEnterprise