K technologickým změnám, které by se měly podle odborníků RICS v realitách široce prosadit v nejbližších pěti letech, patří 3D tisk, internet věcí, blockchain, umělá inteligence, robotika a další. V západní Evropě a severní Americe se také stále více automatizují činnosti, kterou jsou s nemovitostmi spojené, jako např. vklady do katastru, části procesu oceňování a nabízení nemovitostí k prodeji na cloudových platformách.
„V nejbližších 18-24 měsících digitalizace urychlí celkovou proměnu realitního trhu. Řada realitních firem, ať už vlastní konkrétní nemovitosti či nikoliv, spravuje velké množství dat, díky kterým nově vytváří tržní hodnoty. Digitalizace stírá hranici mezi reálným a online světem. Dobrým příkladem mohou být dvě společnosti: aktuálně nejcennější maloobchodní firma Alibaba nemá žádný vlastní inventář a největší poskytovatel ubytování Airbnb nevlastní jedinou nemovitost. Digitální transformaci není možné zastavit, je nutné ji přijmout jako fakt,“ uvádí Tamás Polster, vedoucí strategických poradenských služeb pro region EMEA poradenské společnosti Cushman & Wakefield.
BIM aneb stavebnictví 4.0
Díky moderním technologiím můžeme efektivně navrhovat a stavět nové komerční i rezidenční nemovitosti. Systém BIM (Building Information Modelling) umožňuje jednotnou správu digitalizovaných dat, díky kterým je spolupráce jednotlivých pracovních týmů mnohem efektivnější a výstavba dané nemovitosti rychlejší. BIM začínají používat také developeři v České republice, tuzemským lídrem v této oblasti je společnost Skanska. BIM je také možné doplnit o finanční model, který se využívá při sledování nákladů nejen v průběhu výstavby, ale také v rámci dlouhodobé správy.
Kdy nás budou budovy zdravit?
Moderní technologie umožňují postavit tzv. chytré budovy, ať už komerční nebo rezidenční, které díky integraci online a offline světa svým uživatelům nabízí řadu služeb zaměřených na jejich osobní pohodlí a/nebo časovou/finanční úsporu. Příkladem je udržování příjemného prostředí v interiéru díky senzorům a automatizovaným systémům na sledování teploty a vlhkosti vzduchu, mobilní aplikace na vyhledání volného pracovního stolu v kanceláři nebo na neustálý monitoring volného parkovacího stání či hlasové objednávání služeb, jako jsou nákupy, občerstvení, čistírna, úklid či vstupenky na různé kulturní akce. Také v České republice se koncepty smart home a smart building úspěšně prosazují. V západní Evropě a severní Americe se stále více diskutují také tzv. smart cities. Často uváděným úspěšným evropským příkladem je v tomto směru Barcelona.
Nákup na tři kliknutí
Digitalizace proměnila i způsob, jak nakupujeme. Trvalý nárůst e-commerce ovlivňuje jak další maloobchodníky a developery/vlastníky maloobchodních nemovitostí, tak logistické firmy a developery skladů. „Klíčem k úspěchu maloobchodních firem je tzv. omnichannel prodejních kanálů, kdy kamenné obchody doplňuje online nabídka a kdy řada e-tailerů buduje svou síť výdejních míst a showroomů,“ uvádí Tomáš Soukup, vedoucí oddělení maloobchodních nemovitostí JLL. Zákazníci na e-commerce oceňují širokou nabídku, pohodlí při nakupování a rychlost dodání. Tomu se musí přizpůsobit jak logistické společnosti, které maloobchodníky zásobují, tak developeři/vlastníci samotných skladů. Poptávané jsou jak tzv. big boxy, které slouží jako centrální sklady pro celý region, ale i menší sklady v rámci tzv. city logistiky a last-mile delivery. „Kamenné obchody a zejména nákupní centra se mění na místa, kam jdou zákazníci nejen za nákupem, ale za zajímavým zážitkem či setkáním s přáteli,“ dodává Tomáš Soukup.
Realitní transakce online
Na trhu realitních investic v západní Evropě a severní Americe se prosazují uzavřené online databáze, které obsahují maximum informací o dané komerční budově včetně její transakční historie. V závislosti na tom začínají vznikat také privátní blockchain projekty, kde je/bude možné obchodovat s komerčními nemovitostmi online za využití robotů a umělé inteligence. Na bázi blockchainu již nyní vznikají státem podporované vklady nemovitostí do katastru (ve Švédsku či Kanadě). K urychlení investičního procesu přispívá také stále větší automatizace oceňování nemovitostí.
V České republice začínají vznikat i první crowdfundingové projekty, které umožňují drobným investorům vložit své finanční prostředky do komerčních projektů. Jde například o projekt Upvest nebo Crowdberry. V návaznosti na aktuální vývoj na vyspělejších realitních trzích v západní Evropě a severní Americe očekávají odborníci RICS další vzestup online platforem, které nabídnou k prodeji či pronájmu rezidenční a komerční nemovitosti.