Podpora elektromobility u nás? Zapomeňte na ni! Prozatím…

18. 3. 2022

Sdílet

Elektromobily Autor: Depositphotos
Elektromobily
Jak jsme již informovali, stát měl připraven dotační program pro firmy a živnostníky ve výši cca 940 milionů korun, za které by bylo možné pořídit asi 4550 elektromobilů. Započít měl už tento měsíc, v březnu 2022. Náhle se však odkládá.

A copak je asi toho příčinou? No přece Evropská unie, respektive Evropská komise. Ta má totiž k navrženému programu silné výhrady.

Vážení čtenáři, situaci na Ukrajině se věnujeme napříč servery, které spadají pod našeho vydavatele, společnost Internet Info. Nabízíme vám výběr některých textů:

POMOC PRO UPCHLÍKY

DOPADY NA ČESKÝ PRŮMYSL
EKONOMICKÉ SOUVISLOSTI
IT A KYBERBEZPEČNOST
RADY NEJEN PRO RODIČE
Výše dotace pro živnostníky a firmy se měla určit z rozdílu mezi cenou ekologické varianty pohonu a varianty se spalovacím motorem. Výši dotace měla ovlivnit i velikost firmy, která by si takový elektro vůz pořídila. Živnostníci, střední a malé firmy do padesáti zaměstnanců by tak mohly dostat 60 % z uvedeného rozdílu. Naopak velké firmy s 250 a více zaměstnanci by pak mohly čerpat 40 % ze zmíněného rozdílu.

„Situace podpory elektromobility v České republice se ale změnila,“ sdělil Marek Vošahlík z tiskového oddělení ministerstva průmyslu a obchodu. „Evropská komise má v rámci schvalování Operačního programu Technologie a aplikace pro konkurenceschopnost (OP TAK) silné výhrady k možnosti a rozsahu podpory čisté mobility pro podnikatelský sektor. Vzhledem k tomu, že podpora elektromobility z Národního plánu obnovy byla k podpoře z OP TAK plánována jako komplementární, mění tyto výhrady Evropské komise celkovou koncepci za Českou republiku. Změnu koncepce a další podporu elektromobility tak musíme dále řešit.“

bitcoin_skoleni

Patříme mezi deset zemí v Evropské unii, které nemají žádné pobídky pro nákup elektromobilů a vozů s alternativními pohony. Dle Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA) kromě České republiky jde mimo jiné o Slovensko, Maltu, Dánsko, Bulharsko či Estonsko.

Zájem o elektromobilitu je u nás stále mizivý a tento oznámený krok měl zvýšit zájem o tuto oblast u firem, které by rozšířily své vozové parky o elektromobily (uvažovalo se o podpoře osobních, dodávkových ale i nákladních automobilů na elektřinu). Vypadá to ale, že firmy s podporou zatím počítat nemohou a rozšíření autoparků o elektrická vozidla zůstává zatím v nedohlednu. Příčinou jsou totiž vysoké ceny elektro aut na trhu, které mohly být dotačním programem citelně sníženy, aby firmy se zaváděním elektromobility neměly tak vysoké vstupní náklady. Firmy, které plánovaly své fleety rozšířit o auta s pohonem na elektřinu a využít zmíněné podpory, tak musejí i dále čekat.