Možnost odpočtu DPH mohou využít firmy a podnikatelé, kteří jsou registrovaní jako plátci DPH, pod podmínkou, že automobil bude alespoň zčásti využívaný pro podnikatelskou činnost. V takovém případě bude výše odpočtu DPH záviset na míře využití automobilového vozu v podnikání. Pokud například bude podnikatel používat automobil pro podnikatelské účely na 80 %, a ve zbylých 20 % jej bude řídit v soukromí, tak odpočet bude tvořit pouze 80 % z částky DPH.
Podle Tomáše Vacka, partnera reklamní agentury Contexto, se jedná ze strany vlády o čistě populistický krok pro masového voliče, který se nevyzná ve financích a nedovede si představit reálný dopad tohoto omezení. „Proč? Odpočet DPH a odvodů nelze uplatnit na cenu vozu nad dva miliony bez DPH. Co to reálně znamená? Řekněme, že si jako podnikatel, který má dostatečný příjem chci koupit vůz s ceníkovou pořizovací cenou 3,5 milionu korun. Všichni tušíme, že ceníková cena není reálně cena pořizovací. Předpokládejme, že na vůz dostanu fleetovou slevu 20 %. Tedy reálná cena, o které se budeme bavit je 2,8 milionu korun včetně DPH. Z dvou milionů mohu uplatnit DPH, a i odpis neboli odečítáme z 2,8 milionu korun celkem 2,42 milionu korun, které dávám do odpisů a též nárokuji 420 tisíc Kč DPH. Zbývá mi 380 tisíc korun, z kterých není možné uplatnit odpočet DPH, což reálně je 65 950 Kč, které musí podnikatel zaplatit navíc oproti roku 2023. Opravdu si někdo myslí, že toto trápí podnikatele, který si jde koupit vůz v ceníkové ceně 3,5 milionu korun? Navíc u takto drahého vozu, který jistě bude z části na leasing, což dealer či zastoupení rádo zohlední i ve zvýhodněném úroku neboli reálný dopad bude NULA,“ popisuje realitu Tomáš Vacek.
Ondřej Tyleček, generální ředitel kreativní agentury Fairy Tailors, dodává, že v dnešní době se cenové hranice dvou milionů korun za auto dotkne leckdo. „Auta totiž v posledních letech významně zdražila a tuto částku zaplatíme za poměrně běžné vozy. Přes dva miliony se snadno dostane nejen Volkswagen Arteon či rodinný Multivan, ale k této hranici se nebezpečně blíží i lépe vybavená česká auta Škoda Superb, Kodiaq nebo Enyaq. Nejde tedy o žádné superluxusní zboží, ale o obvyklá služební auta ekonomicky úspěšné české střední a vyšší střední třídy. Auta v této cenové hladině si pořizují nejen podnikatelé a živnostníci, ale dostává je k užívání také střední a vyšší management firem,“ komentuje Ondřej Tyleček.
„Zcela jistě to vyvolává a bude vyvolávat nevoli některých podnikatelů, kteří na toto zbytečně doplatí, a těch je mi líto,“ dodává Patrik Duda, CEO společnosti Atreon a zakladatel Naughty Harbor.