Čeští podnikatelé se začínají připravovat na to, co bude s jejich firmou, až z jejího vedení odejdou. Jak ukázal průzkum PwC ČR mezi majiteli významných tuzemských firem, téměř čtyři pětiny (78 %) z nich aktivně plánují nástupnictví, ať už tím, že cíleně připravují své potomky na převzetí vedoucí role v podniku, nebo třeba nastavují ve firmě procesy, které umožní její převzetí strategickým či finančním investorem.
Pokud není nástupce v rodině...
„Má-li podnik úspěšně fungovat i po odchodu svého majitele, je potřeba vše pečlivě naplánovat, připravit, a vězte, že to není otázka několika týdnů. Zkušenosti i ze zemí s dlouhodobou tradicí rodinných firem ukazují, že předání další generaci přežije jen každá třetí. Pokud není nástupce v rodině, je potřeba firmu pečlivě připravit na prodej. To především znamená zajistit, aby dokázala fungovat i bez osoby stávajícího majitele, a měla jasnou vlastnickou, organizační a finanční strukturu,“ říká David Borkovec, partner ve společnosti PwC Česká republika.
Je potřeba oddělit role vlastníků a manažerů
Majitelé a šéfové českých firem si také snaží vychovat odborníky a manažery, kteří pak budou klíčovými zaměstnanci jejich podniku. Téměř tři čtvrtiny (74 %) dotázaných proto zapojuje do strategických rozhodnutí i manažery, kteří nejsou členy představenstva firmy.
„Zejména v rodinných firmách bývá motivace manažerů, kteří nejsou členy rodiny, klíčová. Musí mít jasně nastavená pravidla řízení a karierního růstu. Je potřeba oddělit role vlastníků a manažerů. Pro schopného manažera může být demotivující, když ho v karierním růstu z nenadání přeskočí někdo výrazně méně schopný, jen proto, že je z rodiny. Firma tímto může ztratit klíčového člověka,“ upozorňuje David Borkovec, partner ve společnosti PwC Česká republika.
Podnikatelé by také ocenili, pokud by příprava absolventů ve školách více odpovídala potřebám trhu práce. Podle tří čtvrtin (75 %) dotázaných však neodpovídá.