Čeští výrobci očekávají v příštích dvanácti měsících růst téměř ve všech oblastech mapovaných průzkumem Pulse – KPMG Global Business Outlook Survey. Výrobní společnosti v Česku se domnívají, že jim poroste jak objem nových zakázek, tak zisky, a pozitivní názor mají i v otázce zaměstnanosti. Přestože však většina českých ukazatelů dosahuje svých historických maxim, patří naši výrobci v celosvětovém srovnání stále k nejméně optimistickým – za nimi zůstává jen Řecko, Španělsko a Japonsko.
„Výhled celkové obchodní aktivity českých výrobců dosáhl hodnoty 42,8 bodu, což je vůbec nejvýše od roku 2008. Vynikající zprávou pro český průmysl jsou také ukazatele nových zakázek (50,9 bodu) či výnosů (19,5 bodu) – v obou případech jsou hodnoty mnohem vyšší, než byl dosavadní dlouhodobý průměr. Nadšení však tlumí očekávání v oblasti cen. Zatímco většina respondentů čeká nárůst cen materiálu (61,6 bodu), předpoklady ohledně nárůstu prodejních cen jsou opatrnější. To znamená, že firmy budou nadále tlačeny ke snižování marží,“ komentuje výsledky Jan Linhart, Partner společnosti KPMG Česká republika.
Situace na světových trzích: čeká se výrazné zlepšení
V předchozím průzkumu z druhé poloviny roku 2010 zaznamenala řada klíčových ukazatelů, jako jsou například aktivita, výnosy a nové zakázky, celosvětový propad v rozmezí 6 až 10 bodů, mnohé z těchto ztrát byly ale nyní vykompenzovány. Například v sektoru služeb předpovídá pro příští rok zlepšení obchodní aktivity celých 55 procent respondentů, přičemž pokles jich očekává jen 8 procent. Výsledná hodnota téměř 47 bodů oproti posledně naměřeným 36 bodům tedy představuje významný nárůst. Obdobně silné a rostoucí hodnoty vykazuje také objem nových objednávek (42 bodů), tržeb (39 bodů), zisků (35 bodů), a dokonce i zaměstnanosti (19 bodů), která za všemi ostatními indikátory po celou dobu ekonomické krize významně zaostávala.
Situace ve výrobním sektoru vypadá ještě slibněji – čtyři z pěti předních ukazatelů shodně dosahují nejvyšších hodnot od října roku 2009. Ukazatele obchodní aktivity i nových zakázek přesáhly 50 bodů, podobně jsou na tom i tržby s 49 body. Rekordně optimistická je i 25bodová hodnota zaměstnanosti. 36 bodů u ziskovosti sice není historicky nejvyšší naměřenou hodnotou, ale stále se jedná o devítibodové zlepšení oproti předchozímu průzkumu z roku 2010.
„Myslím, že na těchto výsledcích je nejpovzbudivější fakt, že oživení je skutečně celosvětové. Je však potřeba říci, že budoucí vývoj ovlivní dění v severní Africe a na Blízkém východě, které průzkum zatím plně nezohledňuje. Na příštích výsledcích se také určitě projeví dopad tragických událostí v Japonsku. Ačkoliv dotazování proběhlo před nedávnou přírodní katastrofou, již v té době nebyla očekávání japonských firem zdaleka tak optimistická jako ve zbytku světa,“ domnívá se Jan Linhart.
Přestože země BRIC jsou ve svých předpokladech i nadále veskrze pozitivní, nárůsty byly slabší než v Evropě. Důvodem je především opatrnost čínských podnikatelů, kteří očekávají protiinflační opatření vlády. „Země EU se tak v názoru na budoucí vývoj na dohled přiblížily právě zemím BRIC, což je pro starý kontinent výborná zpráva a výzva zároveň,“ dodává Linhart.
Inflace jednou z brzd dalšího růstu
Z problémů, které se v průzkumu objevují opakovaně, se hlavní překážkou zdá být inflace. Ve výrobním sektoru se přesvědčení, že v nadcházejícím roce dojde k růstu cen vstupů, pohybuje na úrovni 47 bodů – oproti konci roku 2010 tato hodnota kvůli růstu cen komodit stoupla o 17 bodů. Názor, že tento nárůst se může promítnout do vyšších výstupních cen, také zesílil (o 13 bodů), i přesto ale výsledná hodnota činí pouze 31 bodů.
V sektoru služeb je trend totožný, i když čísla jsou o něco zdrženlivější. Hodnota uvedená respondenty, již očekávají zvýšení cen vstupů, vzrostla z 21 na 24 bodů, zatímco u těch, kteří předpokládají, že budou moci účtovat vyšší ceny, činí pouhých 15 bodů.
„Před nedávnými událostmi v Japonsku byly hlavními brzdami optimismu rostoucí ceny komodit, obava z inflace a potřeba dále krotit deficity. Teď se zdá, že se firmy k těmto problémům rozhodly postavit čelem a vypořádat se s nimi,“ uzavírá Jan Linhart.
O průzkumu
Průzkum Pulse – KPMG Global Business Outlook Survey pro výrobu a oblast služeb, který pro celosvětovou síť členských společností KPMG zpracovává agentura Markit, vychází z šetření mezi 11 000 výrobci a poskytovateli služeb. Ti jsou požádáni, aby sdělili své představy o budoucích obchodních podmínkách. Průzkumy se provádějí třikrát za rok, data se shromažďují a vyhodnocují v únoru, červnu a říjnu.
Zájem o využití ekonomických průzkumů pro předpověď zlomových bodů v ekonomických cyklech se neustále zvyšuje. Průzkum Pulse – KPMG Global Business Outlook Survey používá identickou metodologii napříč všemi zkoumanými národy. Poskytuje unikátní perspektivu budoucích obchodních podmínek pro globální výrobce a poskytovatele služeb.
Průzkum zahrnuje tyto země: USA, Japonsko, Německo, Velká Británie, Francie, Itálie, Španělsko, Irsko, Rakousko*, Nizozemsko*, Řecko*, Česká republika*, Polsko*, Brazílie, Rusko, Indie a Čína. (* U těchto zemí jsou dotazováni pouze výrobci.)
Zdroj: KPMG
Foto: © Irochka - Fotolia.com