Hlavní navigace

Přetáčení tachometrů – bude trestné?

15. 9. 2010

Sdílet

Všichni se s tím můžeme setkat – náš nově zakoupený zánovní automobil není tak zánovní, jak by se zdálo. Přetočením tachometru se z něj stal o něco mladší a tudíž dražší.

Jde o problém nás všech – zákazníci jsou podvedeni, prodejci automobilů ztrácí dobrou pověst – a to bez ohledu na to, zda jsou poctiví nebo ne. V obecné rovině jde o další krůček k „blbé náladě.“ Kolik je takových „mladších“ aut? Neexistuje přesná informace, pro odhad můžeme vyjít z podkladů oddělení pro výkup ojetých automobilů společnosti AAA AUTO. Zatímco v roce 2008 odmítli vykoupit (pro přetočení tachometru) 34 % nabízených aut, o rok později to bylo už 37 % a v prvním pololetí tohoto roku dosáhl zmíněný údaj hodnoty 43 %.

 

Odnětí svobody až na dva roky 

Skupina AAA AUTO společně se Sdružením na ochranu vlastníků automobilů – SOVA přichází s konkrétním návrhem, jak tento neblahý stav změnit. Předkládá vlastní návrh na novelu trestního zákona v tom smyslu, aby přetáčení tachometru bylo trestné.

„Domníváme se, že se mohlo jednat o poměrně jednoduchou novelizaci, která by nově zavedla trestný čin zásahu do měřicího zařízení v automobilu. Navrhujeme pro něj trest odnětí svobody až na dva roky, zákaz činnosti nebo propadnutí věci. Trestná by měla být kromě samotné úpravy tachometru také příprava a nabízení těchto služeb. Například by nebylo dále možné nabízet nelegální úpravy tachometrů veřejně na internetu a v tištěných inzertních médiích tak, jako je tomu bohužel dnes,“ uvedl generální ředitel AAA AUTO Anthony James Denny.

 

Aby měla policie snadnější práci 

Návrh je předložen politikům, s tím, že v očekávané diskusi nad ním lze dojednat i další podrobnosti. „Aby měla policie snadnější práci s dokazováním podvodného přetáčení tachometru, by bylo dobré se zaměřit také na řešení v preventivní a civilní rovině. Například při žádosti o změnu vlastníka v evidenci vozidel může být zavedena nová povinná příloha – čestné prohlášení vlastníka o stavu tachometru. Nově by také mohla být zavedena povinnost STK a případně i servisů písemně zaznamenávat stav tachometru každého vozu při pravidelných prohlídkách,“ dodává Denny. Doufejme, že iniciativa, která vychází z konkrétních poznatků z praxe a nabízí i praktické řešení, co nejdříve uspěje.

 

Byl pro vás článek přínosný?