Plných 99 procent všech evropských firem jsou malé a střední podniky, přičemž většinou jde o rodinné firmy. Jen o něco více než třetina z těchto rodinných firem má ovšem pocit, že jsou velice dobře připravené na fungování v podmínkách digitální ekonomiky. Firmy v rodinných rukách se přitom přechodu do digitálního světa, který výrazně urychlila pandemie covid-19, přizpůsobovaly v minulých letech velice rychle. Například skoro polovina z nich začala ve větší míře využívat digitální platby.
„Aby mnoho z malých a středních firem – a především těch rodinných – mohlo prosperovat v současném stále se měnícím světě, potřebují dodatečnou podporu. Bez zajištění takové podpory riskujeme, že tolik oblíbené malé místní firmy nebudou schopné reagovat na poptávku svých zákazníků a nedokážou si zachovat nezbytnou konkurenceschopnost. Společnost Mastercard již nyní poskytuje nějakou formu podpory čtyřem z pěti malých evropských firem a rozhodně v tom bude prostřednictvím široké nabídky svých řešení, zdrojů a digitálních nástrojů pokračovat i nadále,“ říká Mark Barnett, prezident společnosti Mastercard Europe.
Strive Czechia
Společnost Mastercard nedávno představila program Strive Czechia. Tato tříletá iniciativa umožní čtvrt milionu českých mikro a malých podniků prosperovat v digitální ekonomice. Základem programu jsou tři pilíře, a to rozvoj financování, podpora přístupu k digitálním nástrojům a rozvoj sítí a znalostí. Strive Czechia je součástí celosvětového programu Strive realizovaného s podporou Centra pro inkluzivní růst společnosti Mastercard (Mastercard Center for Inclusive Growth). Konkrétní nástroje pro analýzu potřeb a identifikaci vhodných řešení budou představeny během následujícího roku.
Vliv rodinných vztahů
Fungování rodinné firmy s sebou nese i specifické komplikace, které mohou snahy v digitalizaci ztěžovat. Jedním z problémů je neochota ke změnám. Někteří zaměstnanci (27 procent) mají pocit, že jejich malá firma není dostatečně otevřená potřebným změnám a brání se novým věcem. Za rezistentnější vůči novinkám se většinou považují starší generace. Unikátním aspektem činnosti rodinných firem je také nutnost řešit vztahy mezi jednotlivými členy rodiny. Pětina respondentů v průzkumu zmínila, že právě osobní vztahy s příbuznými jsou největší překážkou v provozu firmy. Podle stejného podílu dotazovaných je dalším častým sporným bodem nástupnictví ve vedení firmy.
Podpora pro rodinné firmy
Rodinné firmy dále často v průzkumu uváděly, že k tomu, aby mohly dále růst, potřebují více informací a přístup ke školením a mentoringu. Více než dvě pětiny z nich projevily touhu modernizovat svou činnost lepším uplatňováním dostupných digitálních nástrojů. Z toho jasně plyne, že mezi rodinnými firmami existuje zájem o rozšiřování schopností a snaha držet krok s dobou. K tomu je ale zapotřebí, aby takové firmy měly dostatečně snadný přístup k potřebné pomoci, což zase otevírá možnosti poskytovatelům odpovídajících služeb, mezi které patří i Mastercard. Právě zmíněný program Strive Czechia posílí ekosystém organizací podpory drobného podnikání a podpoří rozvoj programů mentoringu a školení pro podnikatele, kteří tak zdarma získají přístup k poradenství na míru jejich potřebám.