Přináší právo na klid od firemní komunikace ve volném čase vyšší efektivitu?

10. 1. 2017

Sdílet

 Autor: © Hunta - Fotolia.com
Odborníci se přou, zda právo neřešit pracovní e-maily a telefonáty ve volném čase spíše zvýší nebo sníží produktivitu. Výzkum sice hovoří ve prospěch nového opatření, které 1.1.2017 vstoupilo v platnost ve Francii, ale ne ve všech oborech je zřejmě prakticky uplatnitelné.

Ve Francii k 1. lednu vstoupil v platnost zákon, který dává pracovníkům podniků o více než 50 zaměstnancích právo na „odpojení“ od pracovních e-mailů, telefonátů a messagingu po konci pracovní doby a o dovolené. Jedná se o právo, nikoli obecně platné pravidlo, takže zaměstnanci jej mohou uplatnit dle svého uvážení.

 

Podle psychologů neustálé propojení s prací, kdy e-maily přichází i v noci, o víkendech a o dovolené, způsobuje stres a narušuje rodinný život a v dlouhodobém horizontu snižuje produktivitu, protož si zaměstnanci nemají čas odpočinout a „dobít baterie“.

 

Manažeři se často domnívají, že víkendová e-mailová diskuse s týmem dokáže vyřešit určitý problém. Podle profesora Williama Beckera, který přednáší management na Virginské univerzitě a spolu se dvěma kolegy provedl výzkum mezi 300 pracujícími dospělými osobami, vede taková praxe k nespokojenosti v zaměstnání, vyčerpání a ztrátě zájmu a na druhé straně k rodinným problémům.

 

Tomuto názoru oponuje James W. Gabberty, proděkan newyorské Pace University, který přednáší informační systémy. Podle něj může být úplné odpojení u některých profesí obtížné. Pracovní dobou nelze svázat kreativitu a inspiraci, na nichž stojí mimo jiné výzkum a vývoj a zachycení „chvilkového osvícení“ v e-mailu, byť doma po večeři nebo v neděli odpoledne, může mít zásadní význam.

 

Třetí úhel pohledu nabízí Alan MacDougall z University of New Haven, který si nedokáže představit, že by u něj mohlo právo na odpojení fungovat: „Jednou o zimní dovolené jsem zkusil nekontrolovat e-mail 12 hodin a ve schránce se mi nahromadilo tolik zpráv, že už to víckrát neudělám.“

ICTS24

 

Po svém problém pracovní komunikace o dovolené zaměstnanců řeší německá automobilka Daimler. Funkce „mail o dovolené“ automaticky maže všechny příchozí zprávy a odesílatelům nabízí kontakt na jiného pracovníka nebo radí poslat mail znovu, až se dotyčný vrátí z dovolené. Firma věří, že když se zaměstnanci nemusí o dovolené zabývat pracovními maily a po návratu do práce najdou prázdnou schránku, jsou méně stresovaní, lépe odpočinutí a výkonnější.