K výše uvedenému závěru došel průzkum Economist Intelligence Unit (EIU), který proběhl ve spolupráci se společnosti Deloitte. Závěry tohoto průzkumu byly prezentovány společností Deloitte na Světovém ekonomickém fóru 2012 ve švýcarském Davosu. Z něj mimo jiné vyplynulo, že 73 % dotázaných vedoucích manažerů firem věří, že jejich hlavní podnikatelská činnost má pro společnost kladný přínos.
„Úspěšným společnostem se již nestačí při podnikání orientovat jen na dosažení zisku. Prioritou je dnes oblast společenské odpovědnosti, která zohledňuje dopad chování firmy na své okolí. Zapojování firmy do společensky odpovědných aktivit pomáhá identifikovat obchodní příležitosti, posilovat důvěru u klientů a především – zvyšovat motivaci zaměstnanců,“ uvedl Josef Kotrba, vedoucí partner společnosti Deloitte ČR.
V módě je dobrotivost
„Tento průzkum podnítil významný dialog týkající se role podniků při vytváření lepší společnosti,“ říká Barry Salzberg, generální ředitel společnosti DTTL. „Věříme, že v rámci sítě společnosti Deloitte existuje příležitost pro zařazení tohoto „společenského záměru“ do hlavních činností, rozhodnutí a identity společnosti. Prostřednictvím tohoto vloženého cíle mohou být podniky na oplátku inspirací pro pozitivní ekonomické, environmentální a sociální změny.“
Ze studie vyplývá, že zatímco 82 % dotázaných členů vedení podniků uvedlo, že jejich společnost vydala formální prohlášení blíže definující její „společenský záměr“ a 52 % uvedlo, že toto formální vyjádření záměru bylo zásadní pro přilákání další generace zákazníků a zaměstnanců, pouze 25 % se domnívá, že jsou jejich zákazníci, spotřebitelé a klienti s tímto záměrem obeznámeni. Společnosti by tak měly zlepšit komunikaci přínosu a dopadu svých hlavních činností na společnost.
Názory členů „generace Y“ působících ve společnosti Deloitte
Současně s průzkumem EIU zkoumala společnost Deloitte názory více než 1000 členů „generace Y“ (zaměstnanců společnosti, kteří se narodili po roce 1981) v členských firmách Deloitte na to, jaký má podnikatelská sféra vliv na společnost. Více než polovina (52 %) těchto zaměstnanců se domnívá, že podnikání více než jakákoli jiná společenská oblast bude mít v budoucnu největší vliv na řešení největších společenských problémů. 92 % respondentů dále věří, že by úspěch podniku měl být posuzován na základě více faktorů než je pouze zisk, čímž naznačují, že „společenský záměr“ firem je klíčovou prioritou a očekáváním generace Y.
„Názory členů vedení podniků podporuje nastupující generace budoucích vedoucích pracovníků, podle kterých jsou osobní a společenská odpovědnost navzájem propojeny,“ dodává Salzberg. „Existuje reálná touha po nových nápadech, originálních pojetích a živé diskuzi. Díky tomuto průzkumu dáváme dnešním vedoucím pracovníkům příležitost prozkoumat účel, vliv a vedoucí úlohu, která se od podniků ve společnosti očekává.“
Více informací včetně výsledků průzkumu naleznete na: www.deloitte.com/business-society.