Zachování a růst bohatství je hlavní snahou všech bohatých. A tento základní fakt přivádí banky a finanční instituce do hry, která se nazývá privátní bankovnictví.
Privátní bankovnictví je…
* konzervativní podnikání;
* byznys s lidmi;
* privátní bankovnictví nemá rádo jakoukoli nestabilitu.
Proč privátní bankovnictví potřebujeme?
Jde o stejnou otázku jako proč neustále přibývá psychiatrů. Důvodem je, že lidské vztahy jsou nahrazovány počítači, což platí pro privátní bankovnictví.
Co je základem úspěchu privátního bankovnictví?
Základem úspěchu je především klientova loajalita. Spokojený klient přivede další případné zájemce. Vztah, který funguje ke spokojenosti obou stran, přináší stabilní příjmy a méně problémů. Každý z branže by měl vědět, že až osm procent privátních klientů změní každý rok banku v porovnání s dvěma procenty u korporátní klientely.
Jaká je úloha privátního bankéře?
Sejmout z klienta jeho tíži starat se o vlastní peníze.
Cílová skupina privátních klientů v ČR
- rodiny (soukromé osoby), které restituovaly své majetky, které jim byly zkonfiskovány (znárodněny) po roce 1948;
- rodiny (soukromé osoby), které prodaly své společnosti nebo jejich část zahraničním subjektům;
- soukromé osoby, které stále vlastní své prosperující společnosti;
- top management velkých českých a zahraničních společností;
- ostatní bohaté soukromé osoby (sportovci, umělci atd.);
- velvyslanectví působící v ČR;
- ostatní.
Česká republika je zemí „nových peněz“. Může za to vývoj po roce 1948, kdy byly zpřetrhány téměř všechny vazby tradičního letitého bohatství. Právě proto u nás nenajdeme zděděné, ale naopak nově vytvořené bohatství, kdy klienti s ním potřebují také ještě aktivně nakládat, a proto nemohou a ani nechtějí převést velkou část svých peněz do tradičních off-shore center a daňových nebí jako jsou například karibské ostrovy, či Lichtenštejnsko a Rakousko nebo Švýcarsko. Klienti ale chtějí, aby služby jim poskytované byly na stejné úrovni jako ve vyspělých finančních centrech.
Segmentace privátních klientů v ČR
- privátní klienti skupiny A (v angličtině HNWI – High Net Worth Individuals) – zůstatek na běžném účtu nad 1 milion eur;
- privátní klienti skupiny B (v angličtině AI – Affluent Individuals ) – zůstatek na běžném účtu nad 5 milionů Kč.
Požadavky privátních klientů
- globální záběr jejich investičního portfolia;
- více sofistikovaných produktů, které nejen chrání jejich investice, ale také zvyšují jejich hodnotu;
- návratné strategie jejich investic, které jim jasně „řeknou“ s jakým růstem a jakou pravděpodobností jeho dosažení mohou počítat;
- alternativní investice (jako jsou různé hedgové fondy, deriváty atd.).
Nabídka produktů privátního bankovnictví v ČR
- zlaté a platinové kreditní a platební karty;
- exekutivní klubové karty;
- rámcové kontrakty s velkými společnostmi poskytující různé služby (mobilní operátoři, výpočetní technika, cestovní kanceláře atd.);
- možnost investic do různých evropských a světových investičních fondů;
- možnost investic na akciových a dluhopisových trzích v tuzemsku i zahraničí;
- další podle individuálních požadavků.
Banky v ČR, které mj. nabízejí privátní bankovnictví
1. Česká spořitelna
2. Raiffeisenbank (pod značkou Friedrich Wilhelm Raiffeisen)
3. Komerční banka
4. UniCredit Bank
5. Citibank
6. ČSOB
7. Bank Guttman
8. Privatbanka
9. J&T Banka
10. Oberbank
11. PPF Banka
Autor je korporátní finanční konzultant. Působil mj. i jako finanční ředitel, předsedá rovněž redakční radě CFO Worldu. Tento článek v angličtině najdete zde.