Prodeje tiskáren kvůli covidu rostou

4. 6. 2021

Sdílet

 Autor: Depositphotos
Ve třetím čtvrtletí 2020 odebral český trh přes 165 tisíc tiskových zařízení. Nákupní aktivitu zvýšily české domácnosti, které si pořizovaly zejména inkoustová multifunkční zařízení. Zkušenosti z prvního pololetí a nejistý výhled do nejbližší budoucnosti, který nakonec potvrdila podzimní vlna pandemie onemocnění covid-19, povzbudily ve třetím kvartálu 2020 tuzemskou poptávku po tiskových zařízeních.

Český trh jich sice odebral nad očekávání vysoký počet, jejich dodavatelé za ně ale utržili zhruba o 17 procent méně než před rokem. Za růstem prodejů totiž podle analytiků společnosti IDC stojí především nákupy domácností, které dovybavovaly své domácí kanceláře a studovny. Jejich zájem směřoval primárně k cenově dostupným multifunkčním zařízením s inkoustovou technologií tisku.

Ze sedmi produktových kategorií, jež v rámci trhu tiskových zařízení analytici společnosti IDC sledují, vzrostl ve třetím kvartálu 2020 odbyt meziročně pouze ve třech. Konkrétně šlo o spotřebitelská inkoustová zařízení (růst o 44,4 %), podniková inkoustová zařízení (1,5 %) a o laserové stroje formátu A4 (44,2 %). V ostatních produktových kategoriích došlo k poměrně silným dvouciferným poklesům dodávek.

„Opatření spojená s bojem proti pandemii onemocnění covid-19 výrazně změnila poměry na českém trhu tiskových zařízení. Zatímco podnikový sektor nákupy povětšinou omezil či odložil, běžní spotřebitelé po zkušenostech z prvního čtvrtletí učinili pravý opak. Inkoustová a v nižší míře i laserová multifunkční zařízení formátu A4 si díky práci a studiu na dálku opět našla v mnoha domácnostech své místo,“ komentuje situaci Zuzana Babická, analytička společnosti IDC, a dodává: „Za první tři kvartály 2020 odebral český trh více než 360 tisíc tiskových zařízení. I přes relativně slabá první dvě čtvrtletí přibližně o desetinu překonal výsledky z roku 2019.“

Lídrem českého trhu inkoustových tiskových zařízení se ve třetím čtvrtletí 2020 stala společnost HP. Na první příčce po dvou kvartálech vystřídala firmu Canon. K významným dodavatelům se v rámci subsegmentu dále řadí společnosti Epson a Brother.

V kategorii laserových tiskáren a multifunkčních zařízení je zastoupení výrobců mírně pestřejší. Také v ní ale první příčka mezi největšími dodavateli patří ve všech subsegmentech společnosti HP. Druhou pozici drží v kategorii monochromatických strojů Brother, v případě barevných zařízení je dvojkou Canon. Další pozice v jednotlivých subsegmentech obsazují společnosti Xerox, Kyocera, Konica Minolta, Oki, Lexmark nebo Ricoh.

Analytici společnosti IDC předpokládají, že odbyt tiskových zařízení na tuzemském trhu za celý rok 2020 vzroste. V následujících letech ale očekávají v největších subsegmentech pokles, v lepším případě stagnaci. Mírně pozitivní výhled má před sebou kategorie barevného laserového tisku.

„K dalšímu vzedmutí poptávky domácností, jaké jsme pozorovali letos, v nejbližší budoucnosti již pravděpodobně nedojde. Domácnosti budou pro další období saturovány a digitálně se transformující podniky svou potřebu tiskových řešení průběžně snižují,“ dodává Zuzana Babická.

bitcoin školení listopad 24

Dění na globálním trhu

Podobně jako jiné produktové segmenty IT trhu se i kategorie tiskových zařízení potýkala s výpadky a omezeními na straně dodavatelského řetězce. Část výrobních kapacit v Asii čelila protiepidemickým opatřením, další postihly přírodní katastrofy. Mnoho dodavatelů se díky těmto vlivům a událostem dostalo do problémů se zásobováním a obsluhou distribučních kanálů. Souběžně ale rostla poptávka domácností, které vybavovaly své kanceláře a studovny a snažily se připravit na další nejisté období.

„Vysoké růsty prodejů cenově dostupných inkoustových tiskových zařízení pro domácnosti a domácí kanceláře byly patrné ve třetím čtvrtletí po celém světě. Nejvíce dodávky rostly ve Spojených státech, v Číně a v zemích západní a střední Evropy. Naopak prodeje laserových zařízení formátu A3, která jsou určena především podnikům, od začátku pandemie celosvětově dramaticky klesají,“ dodává Ilona Stankeová, ředitelka výzkumu pro oblast tiskových řešení ve společnosti IDC.