Průmysl 4.0 a hledání algoritmů: Nové výzvy

8. 1. 2018

Sdílet

Aktuální kolo průmyslové revoluce, označované také jako průmysl 4.0, je založeno na informačních technologiích a na digitalizaci procesů.

O úspěšném využití IT a efektivní digitalizaci bude rozhodovat především software. Jeho srdcem jsou algoritmy, tedy strojové postupy, které řeší jednotlivé elementární úkoly v počítačovém programu. Pokud by tyto algoritmy museli řešit pouze firemní programátoři a další interní specialisté, mohlo by se to stát úzkým hrdlem tohoto procesu. Pro ilustraci můžeme uvést, že pro jeden z největších českých e-shopů pracuje 25 programátorů na vývoji webových stránek (front-endu) a dalších 25 na vývoji administrativní části (back-endu). Přitom by jich bylo potřeba více, ale nejsou. Jejich nedostatek je brzdou dalšího rozvoje.

 

Pravděpodobnou cestou bude širší komerční využití algoritmů, které se stanou komoditou a budou se ve větší míře nabízet na on-line tržištích. Průmysl 4.0 se jako koncept rozvíjí již více než pět let, a přestože řada podniků již započala slibné projekty, tím nejobtížnějším bude v jejich případě vytvoření nových algoritmů, které budou jádrem těchto projektů. Podle analytiků společnosti Gartner proto do roku 2020 začne přinejmenším 30% projektů v oblasti průmyslu 4.0 získávat své algoritmy z největších tržišť. V současné době se tak děje v méně než 5 % případů.

 

„Projekty průmyslu 4.0 přinesou dvě zásadní výzvy. Tou první bude potřeba zvládnout ve světě propojených kyberneticko-fyzických systémů obrovský objem a rozličnost dat vytvářených v reálném čase. Zadruhé, aby bylo možné vytvářet novou přidanou hodnotu a skutečné inovace, budou třeba nové algoritmy. Právě proto budou algoritmy tepem průmyslu 4.0,“ říká Tomas Oestreich, viceprezident a ředitel výzkumu Gartneru.

ICTS24

 

Oestreich nicméně upozorňuje, že pro vývoj těchto algoritmů jsou často třeba znalosti a dovednosti, které ve většině výrobních podniků chybějí. Aby přesto zvládly přicházet s novinkami dostatečně rychle, obrátí se přinejmenším některé podniky na poskytovatele služeb a využijí také nová tržiště algoritmů.