Na základě nereálného údaje o sídle může finanční úřad rozhodnout o nespolehlivosti plátce se všemi nepříznivými důsledky, mezi které patří zveřejnění statusu nespolehlivého plátce v rámci internetového registru plátců a následná ztráta reputace u obchodních partnerů v důsledku rizika jejich ručení za daň neodvedenou nespolehlivým plátcem.
„V praxi jsou touto úpravou ohroženy společnosti s virtuálními sídly – tedy firmy, jejichž sídlo se liší od místa, kde jsou přijímána zásadní rozhodnutí či se schází vedení k zajištění reálného výkonu ekonomické činnosti,“ řekla Romana Husáková ze společnosti Tax Solutions & Consulting. „V České republice je celá řada subjektů, které si zřídily virtuální sídla ve velkých městech, aby se například vyhnuly kontrolám finančních úřadů, či z jiných důvodů.“
Řešením této situace může být zřízení virtuální kanceláře v některch business centrech nebo podnikatelských hubech. Takvá služba může být zcela v souladu s novými pokyny GFŘ a kromě možnosti zřízení sídla na prestižní adrese často zahrnuje i další výhody jako např. možnost využití plně vybavených jednacích místností či kanceláří dle aktuálních potřeb.
To potvrzují i provozvatelé takových služeb. „Regus nabízí kancelářské a zasedací prostory s nulovými vstupními náklady, dostupnou kvalitou a firemním sídlem na prestižních adresách v Praze, Brně a Ostravě,“ řekl Karel Pelan, ředitel společnosti Regus v České republice. „Naši zákazníci nemusejí mít z nové legislativní úpravy žádné obavy, protože služby Virtuální kancelář Plus splňují veškeré podmínky Generálního finančního ředitelství.“
ČTĚTE TAKÉ:
→ Tři novely zákona o DPH s účinností od 1. ledna 2015
V průběhu roku 2014 předložilo ministerstvo financí tři návrhy novel zákona o dani z přidané hodnoty, které by měly nabýt účinnosti od 1. ledna příštího roku.
→ V registru nespolehlivých plátců DPH uvízlo pohříchu třináct velkých ryb
Registr nespolehlivých plátců DPH, který vznikl jako opatření proti daňovým únikům, a po roce a půl fungování postupně začíná plnit svou funkci.