Respirační onemocnění nastupují. Jak mohou zaměstnavatelé zajistit zdravější pracovní prostředí?

Sdílet

 Autor: Depositphotos
V těchto týdnech přichází naplno sezóna chřipek a respiračních onemocnění. Je nezbytné, aby veřejnost věnovala pozornost ochraně svého zdraví a zdraví svého okolí. Eliminaci nákazy a obecně zdravějšímu prostředí na pracovištích mohou přispět i zaměstnavatelé.

„Nejvyšší nemocnost aktuálně vykazuje Jihomoravský kraj, mezi jednotlivými regiony však nejsou významné rozdíly. Také podmnožina chřipkových onemocnění odpovídá letošnímu trendu nemocnosti, výrazněji se v současnosti nadále prosazují především mykoplazmové infekce,“ říká vedoucí Oddělení epidemiologie infekčních nemocí Státního zdravotního ústavu MUDr. Jan Kynčl, Ph.D.

Sezóna respiračních onemocnění přináší očekávaný zvýšený výskyt nemocných lidí. Je nezbytné, aby veřejnost věnovala pozornost ochraně svého zdraví a zdraví svého okolí. Situace se vyvíjí dle sezónních očekávání a je jisté, že respiračních infekcí bude nadále přibývat. Připomínáme proto důležitost respirační etikety i vzájemné ohleduplnosti. Nepomáhejme infekcím se šířit, v kolektivech, a především při návštěvách zařízení zdravotních a sociálních služeb využívejme na ochranu respirátory. Nezapomínejme ani na pravidelnou a důkladnou hygienu rukou. Stále je také vhodná doba na očkování proti chřipce i covidu-19 upozorňuje Státní zdravotní ústav.

„Aby zaměstnanci neměli obavy pravidelně docházet fyzicky do kancelářských budov a dalších provozů, vyžadují čisté a bezpečné prostředí, kde jsou maximálně eliminována rizika nákazy,“ říká Tomáš Pavlíček z pracovního portálu Prace.cz.

Kvalita vzduchu na pracovišti: vzduchotechnika, čisté filtry, ale i čističky vzduchu

V současné situaci je vhodné co nejvíce zamezit případnému šíření virů a bakterií v pracovních prostorách. V tomto směru je nejlepším řešením kvalitní vzduchotechnika a pravidelná výměna filtrů.

„V prostorách, kde vzduchotechnika není, pomohou například čističky vzduchu. Ty umějí vytvořit dýchatelnou atmosféru, ale kromě toho efektivně odfiltrují i prachové částice, které ztěžují dýchání zejména ve městech zatížených dopravou. Výkonné filtry ale také spolehlivě eliminují bakterie, viry, spory plísní a výrazně snižují i množství alergenů,“ konstatuje Lukáš Rom ze společnosti Kärcher.

Bakterie a viry ve společných prostorách firem

Vedle správného použití vzduchotechniky a čistého vzduchu je pak úplným základem fungování firem dodržování maximální čistoty. „Nezbytné je dbát na pravidelné úklidové rutiny, jako je vysávání podlah a čištění povrchů, aby se minimalizovala akumulace prachu, nečistot a bakterií. Vedle tradičních způsobů péče o čistotu se stále více prosazuje také parní čištění. Pára odstraní nečistoty a rozpustí mastnotu, vysoká teplota spolehlivě zahubí běžné bakterie a inaktivuje obalené viry,“ dodává Lukáš Rom.

Na pracovišti se ale setkáváme i s místy, kde může zůstávat během dne mnoho nečistot. I když bude ve firmě dokonale systematicky řešen úklid a čistota ve všech místnostech a na většině povrchů, stále jsou zde klíčová riziková místa, která jsou mnohdy přehlížena a podceňována. Jedná se například o kuchyňky, kde na kávovar či mikrovlnou troubu ve větších firmách sahají desítky či dokonce stovky lidí denně.

Pokud tato místa nejsou i během dne ošetřována relevantními dezinfekčními prostředky, bakterie a viry se zde hromadí a šíří. Podobně přehlíženými místy jsou také klávesnice notebooků či displeje chytrých telefonů. Tam většinou úklidovou firmu či pracovníka úklidu nepouštíme, a je tedy nutné apelovat na každého zaměstnance, aby o čistotu svých zařízení pečoval podobně jako o čistotu svých rukou. A také pracovníkům poskytnout dostatek dezinfekčních a hygienických pomůcek.

Zdravá voda a vitamíny

Zaměstnavatel má navíc zákonnou povinnost zajistit bezpečné a zdravé pracovní prostředí. To se vedle vzduchu týká také například pitné vody. Vedle zajištění zdravého klimatu je nutné ze strany zaměstnavatele také zajistit čistou vodu. To dokáží vhodné vodní filtry. Při jejich používání pak ale nesmí být podceňovaná pravidelná výměna filtrů a údržba zařízení. Staré filtry mohou být plné nahromaděných nečistot a bakterií, což může ovlivnit výkon zařízení a kvalitu vody zhoršit.

„Rostoucím trendem poslední doby je využití běžné kohoutkové pitné vody a její speciální úprava. Příjemnou variantou je tzv. poddřezové řešení, kdy následně lze mít chutnou a zdravou vodu přímo z kohoutku ve firemní kuchyňce, v kancelářích a na dalších pracovištích jsou také stále oblíbenější výdejníky vody. V obou případech při využití správných filtrů jsou z vody odstraněny nežádoucí látky, včetně bakterií a virů. Tato voda je navíc obohacena o hořčík, který pomáhá předcházet únavě a vyčerpání a má další blahodárné účinky,“ upozorňuje Jaroslav Žák z BWT.

Firmy mohou zdraví svých zaměstnanců podpořit i dalšími způsoby. Například benefity zaměřenými na zdravý životní styl, péči o zdraví, příspěvky v podobě nákupu vitamínů nebo dostupnost čerstvého ovoce na pracovišti.

Rostliny stimulují pracovní prostředí a mohou zlepšit pozornost zaměstnanců až o 15 %

Rostliny v místnosti ovlivňuji vnitřní mikroklima. Vlhkost vzduchu, která se jejich působením zvyšuje, pomáhá bránit rozšiřování bakterií a virů. Kromě toho vylepšují kvalitu vzduchu díky filtrování toxinů a snižování obsahu oxidu uhličitého.

ICTS24

Vliv zeleně se tedy odráží na náladě, zdraví i pracovním nasazení. Průzkum, který probíhal na Wageningen University v Nizozemsku ukázal, že přítomnost zeleně na pracovišti má nejen vliv na kvalitnější vzduch, ale také pozitivní vliv na psychiku člověka. Rozdíl mezi dvěma skupinami, které v kanceláři měly nebo neměly pokojové rostliny, byl 20 % v nemocnosti, 10 % v efektivitě a rychlosti práce a 12 % v hladině stresu. Dle studie britské University of Exeter pokojové rostliny stimulují pracovní prostředí natolik, že mohou zlepšit pozornost zaměstnanců až o 15 %.

Wellbeing v neposlední řadě

„Kromě vytvoření vstřícné atmosféry na pracovišti a nabídky benefitů zaměřených na zdravý životní styl či snazší skloubení soukromí a práce je důležitou součástí tohoto trendu i podoba firemních prostor s důrazem na kvalitu prostředí, ale také ekologii a udržitelnost,“ uzavírá Michal Černý ze společnosti Audiopro. „Moderní kanceláře pak řeší i zvukový komfort. Hluk totiž může negativně ovlivnit koncentraci na práci, produktivitu a dobrou atmosféru v kanceláři. Architekti proto stále častěji využívají technologii akustického designu.“