Real time bidding (RTB) využívá nevyprodaných ploch poskytovatele. Většina vydavatelů bojuje s nevyprodaným reklamním prostorem a to je ideální příležitost pro využití RTB.
RTB funguje následujícím způsobem: Reklamní systém při zobrazení stránky nemá prodanou reklamní plochu a tak nabídne volnou impresi poskytovateli SSP (supply side platform). SSP uspořádá aukci – nabízí impresi několika DSP (demand side platform). DSP slouží zájemcům o inzerci k nakupování reklamní plochy – tato forma umožňuje nastavit pravidla nákupu impresí a pokud imprese, kterou jim SSP nabídla, odpovídá požadavkům potencionálního požadavku klienta, vyberou toho, který nabízí nejvyšší cenu a odešlou nabídku na SSP. Zde je vítězem nejvyšší nabídka a SSP, obratem zobrazuje reklamu. Tento proces (aukce) proběhne cca za několik milisekund.
Výhody RTB:
- Imprese se prodá až po zobrazení stránky takovou rychlostí, že si toho uživatel v reálném čase nevšimne a nedochází tak k prodlení.
- Zpracování nabídky trvá cca méně než 100ms; uživatel nerozezná, jestli jde o klasické zobrazení displejové nebo RTB reklamy.
Cílení na uživatele
RTB – se využívá pro nákup displejové reklamy (bannerové reklamy), ploch a cílení na uživatele (audience buying).
Nejde primárně o to, kde se reklama zobrazuje, ale komu se zobrazuje. Často se využívá metoda cílení na uživatele formou retargetingu.
Jaké parametry můžeme zadávat pro cílení?
Vždy je důležité se zamyslet, jaká data jsou k dispozici. Zde můžeme zadat téměř cokoliv. Zcela jistě to bude pohlaví, zájmy, věk a historie navštívených stránek.
Jak vidím obchodní politiku v roce 2014?
Předpokládám, že růst půjde do dvouciferných až tříciferných čísel. Motorem RTB by mohla byt tzv. audience display. Zde je velký potenciál odčerpat část peněz z PPC. PPC v posledních třech letech dynamicky rostlo, ale stává se po klienta drahým formátem. Proto je můj odhad cca nárůstu v rámci RTB na českém trhu cca v rozmezí 5 % až 7 %. Díky RTB se začalo hovořit o znovuvzkříšení displejové reklamy, systém fungování se velmi přibližuje tolik oblíbenému PPC.
Vysvětlivky:
RTB - real time bidding
SSP - supply side platform
DSP - demand side platform
Retargeting – cílení reklamy
Display – bannerová reklama
Autorka je profesinálkou v oblasti obchodního aspektu internetových médií, působí v Praze a v Bratislavě