Hospodářský pokles a politická nejistota vedou již několik měsíců k poklesu tržeb ruského automobilového trhu. Během prvních osmi měsíců tohoto roku klesl trh o 12 procent, v červenci a srpnu dokonce o 25 procent. Brzké oživení trhu je zatím v nedohlednu, protože se Rusko potýká s oslabující ekonomikou, rostoucí inflací a silně kolísající měnou. Nejistý výsledek konfliktu na Ukrajině a tvrdší sankce ze strany Evropské unie a Spojených států tlak ještě zvyšují. Jakékoliv rozhodnutí Ruska reagovat protiopatřením a uvalit sankce na dovoz automobilů z Evropy a USA by mohlo ruskou ekonomiku ohrozit ještě více. Ve své studii "Aktualizace stavu ruského automobilového trhu: jaké by mohly být skutečné náklady na sankce?" představují experti z Roland Berger Strategy Consultants tři scénáře, které ilustrují dopad sankcí na ruský automobilový trh.
Existují tři možné scénáře embarga na dovoz automobilů do Ruska
Scénář 1: Zvýšení dovozního cla pro evropské a americké výrobce automobilů o deset procent
Předpokládaný objem trhu 2,2 milionu nových automobilů pro rok 2015 by zaznamenal jen mírný pokles. "Evropští a američtí výrobci, kteří mají výrobní závody v Rusku, by mohli posílit svou lokální výrobu a tím obejít vyšší dovozní clo. To by zvýšilo cenovou hladinu jen mírně," vysvětluje Roland Zsilinszky, ředitel pražské pobočky Roland Berger Strategy Consultants. Dokonce i samotné Rusko by z toho mělo prospěch: "Bez ohledu na nižší příjmy z prodejní daně by zvýšení dovozního cla přineslo do ruské státní pokladny navíc 55 milionů EUR," říká Zsilinszky.
Scénář 2: Zákaz dovozu automobilů z EU a USA s prodejní cenou do 30 000 EUR
Pokud Rusko zakáže dovoz automobilů nižší/střední cenové kategorie, jinými slovy automobily v ceně do 30 000 EUR, byla by tato mezera na ruském trhu z velké části brzy vyplněna. Také v tomto případě by zvýšený dovoz z Asie a posílený objem produkce v lokálních závodech evropských a amerických výrobců situaci na trhu ulehčily.
Scénář 3: Zákaz dovozu všech vozů z EU a USA
V rámci tohoto scénáře by došlo k poklesu prodaných automobilů na ruském trhu v roce 2015 o téměř 110 000 vozů. Země by musela počítat s klesajícími výnosy z prodejní daně a dovozního cla. "Při zavedení těchto opatření by Rusko jako stát ublížilo nejvíce samo sobě," uvádí Zsilinszky. "Naše výpočty ukazují, že by Rusko v roce 2015 přišlo o příjmy z daně a cla zhruba ve výši 1,4 miliardy EUR."
Evropští a američtí výrobci automobilů by byli také silně zasaženi: Zisky z jejich podnikání v Rusku by mohly klesnout o 550 milionů EUR v následujících 12 měsících. Jedinými vítězi v tomto scénáři jsou asijští výrobci automobilů z Číny nebo Koreje, kteří by byli schopni výrazně rozšířit svůj tržní podíl ve velmi krátkém čase.
Přizpůsobit kapacity slábnoucímu trhu
Zlepšení podmínek automobilového průmyslu v Rusku
Podle expertů Roland Berger bude ruská krize trvat ještě rok nebo dva a povede k dalšímu útlumu ruského automobilového trhu. Na to by se měli západní výrobci automobilů připravit již nyní. "Automobilové společnosti by měly přizpůsobit své náklady a kapacity slábnoucímu trhu," doporučuje Zsilinszky. "Měly by také opatrně investovat do tvorby přidané hodnoty s minimálními investicemi a měly by se zapojit do podpůrných programů, pro které se mohou kvalifikovat."Ovšem také ruská vláda by se měla vyhnout dalším sankcím a zaměřit se místo toho na zlepšení základních podmínek pro dlouhodobou stabilitu trhu a větší konkurenceschopnost místní produkce. Zde jsou možné různé přístupy, od zákazu používání starých vozidel po implementaci podpůrných programů ke stimulaci prodeje. Země by se také měla zaměřit na podporu místní výroby komponentů, aby se výrobcům zlepšila lokální nákladová základna. "Z dlouhodobého hlediska musí výroba automobilů v Rusku dávat větší ekonomický smysl než dovoz vozidel," říká Zsilinszky na závěr.