Sdílenou ekonomiku využívá téměř čtvrtina Čechů. Stoupá podpora pro její regulaci

12. 4. 2018

Sdílet

 Autor: Fotolia - ra2 studio
Sdílená ekonomika je v Česku stále nový fenomén s obrovským potenciálem. Jen 29 % populace zná pojem sdílená ekonomika a přibližně čtvrtina alespoň někdy nějakou sdílenou službu vyzkoušela. Své služby nebo majetek nyní nabízí 8 % lidí v ČR, dalších 10 % se na to chystá. Od léta loňského roku stoupla podpora regulace sdílené ekonomiky. To vyplývá z posledního výzkumu společnosti Ipsos pro Českou asociaci sdílené ekonomiky (ČASE).

„Sdílená ekonomika je na vzestupu. Lidé tyto služby využívají především kvůli finanční úspoře (64 %). Ti, co je zatím nevyužívají, jako nejčastější důvod uvádějí nedostupnost v místě bydliště, takže až se služby časem přirozeně rozšíří i do odlehlejších lokalit, nic jim nebude bránit, aby se také zapojili. A to, že nabídka bude růst, ukazují čísla – 8 % lidí už má zkušenost s nabízením služeb v oblasti sdílené ekonomiky, dalších 10 % se na to chystá,“ říká Patrik Czetö, předseda České asociace sdílené ekonomiky.

 

Z výzkumů Ipsosu vyplývá, že stoupá podpora regulace sdílené ekonomiky - 41 % lidí nyní regulaci podporuje, proti je 33 % (v srpnu 2017 byl tento poměr 37 % vs. 39 %). Zároveň jsou „jasná pravidla“ uváděna jako nejčastější odpověď na otázku, co by mohlo lidem pomoci překonat obavy ze sdílení. S přesnějším definováním pravidel ČASE souhlasí a pracuje na něm společně s Hospodářskou komorou. “V rámci této spolupráce společně s Hospodářskou komorou navrhujeme jasně definovat hranici mezi příjmem z příležitostné výdělečné činnosti a podnikáním, a to prostřednictvím finančního limitu. Mezi naše další doporučení patří rozdělení sdílené ekonomiky do tří kategorií podle příjmů poskytovatelů, povinná registraci poskytovatelů sdílených služeb, paušální daně a či zajištění adekvátní úrovně ochrany spotřebitele,” uvádí Patrik Czetö.

 

Než samotný pojem sdílené ekonomiky jsou známější jednotlivé značky – Zonky zná díky masivní reklamní kampani 74 % respondentů, Uber 62 % (u něj nastal velký nárůst od srpna 2017, konkrétně o 22 procentních bodů). „Zajímavostí je, že domácí služby jsou sice využívány méně lidmi než ty nadnárodní, ale zato jsou svými zákazníky využívány častěji. Značky jako Hlídačky.cz či Zonky si dokáží se svými uživateli tvořit velmi intenzivní dlouhodobý vztah.,“ doplnil Czetö.

ICTS24

 

Tomáš Macků, ředitel komunikace výzkumné agentury Ipsos, která výzkumy pro ČASE realizovala, k tomu dodává: „Téma sdílené ekonomiky sledujeme jako jeden z trendů, který oslovuje zejména mladší generace a potvrdil to i náš výzkum. Potěšitelné je rovněž, že si lidé začínají uvědomovat přínosnost sdílené ekonomiky pro ČR a jsme rádi, že naše zkušenosti s výzkumy trhu a veřejného mínění mohou pomoci dalšímu rozvoji ČASE.“