Téměř třetina zaměstnanců by uvítala, kdyby jejich zaměstnavatel měl přístup k jejich osobním datům, jako jsou například profily na sociálních sítích. Díky údajům z nich by mohl zaměstnavatel lépe porozumět tomu, co zaměstnanci chtějí, jaké jsou jejich potřeby, motivace, nebo třeba důvody, kvůli kterým práci opouštějí. Vyplývá to ze studie poradenské společnosti PwC „The future of work: A journey to 2022“ (Práce budoucnosti: Cesta do roku 2022).
Šéfe, nemluvím s Tebou. Vše najdeš na mém profilu
PwC předpokládá, že využívat osobní data zaměstnanců ze sociálních sítí bude v následujících letech stále více firem. Do roku 2020 bude totiž polovinu pracovního trhu tvořit generace Y (lidé narození mezi lety 1980 až 2000), která má odlišný postoj k novým technologiím a sdílení osobních údajů. Průzkum odhalil, že mladší generace je oproti té předchozí více otevřená sdílení svých osobních údajů se zaměstnavateli. Celkem 36 % z lidí z této generace by dokonce tento přístup uvítalo. „Náš průzkum dokazuje, že zaměstnanci jsou více ochotni sdílet svá osobní data, než se původně myslelo. Stejně jako obchodníci či lidé z reklamy monitorují chování svých zákazníků na internetu a sociálních sítích, i zaměstnavatelé by mohli brzy se svolením svých zaměstnanců využívat jejich data pro optimalizaci své personální politiky,“ říká Daniel Soukup, odborník na řízení lidských zdrojů, PwC ČR. Průzkum, který PwC ČR provádí každoročně mezi studenty českých vysokých škol – lidmi, kteří velmi brzy nastoupí do zaměstnání, ukazuje, že na sociálních sítích je více než 95 % z nich.
Manažer musí být na síti
„Sociální sítě jsou nedílnou součástí života dnešní mladé generace. Ta má svůj reálný život úzce a zcela přirozeně propojený s virtuálním světem. Chrání si sice své soukromí, ale je ochotna do něj nechat nahlédnout. Nastavení pravidel a vzájemné důvěry tak bude výzvou pro dnešní české manažery, mezi nimiž je nemálo těch, kteří se sami se sociálními sítěmi teprve seznamují,“ dodává Daniel Soukup.