Stanou se rodinné firmy hnacím motorem české ekonomiky?

4. 6. 2012

Sdílet

 Autor: © Picture-Factory - Fotolia.com
Podle 87 procent majitelů a výkonných ředitelů se rodinné firmy v České republice stávají páteří domácí ekonomiky. Osm z deseti tuzemských rodinných firem by ocenilo větší podporu státu.

Podle pravidelného průzkumu celosvětové sítě poradenských společností KPMG Business Leaders Barometer – Jak uspět v měnícím se světě je 87 procent majitelů a výkonných ředitelů rodinných firem v Česku přesvědčeno, že jejich podniky začínají tvořit páteř domácí ekonomiky. Za stavební kameny jejich stability považují především dlouhodobé plánování, flexibilitu a etiku v podnikání. Vůbec nejvýznamnější je v současné době pro české rodinné firmy zajištění efektivity nákladů. Rovných 80 procent českých firem v rodinném vlastnictví by uvítalo větší podporu státu, a to především v podobě finančních dotací. 

„Rodinné firmy budují majitelé s vidinou dlouhodobé perspektivy. Jejich cílem obvykle nebývají okamžité zisky, ale snaha vystavět trvalou hodnotu, která se bude předávat z generace na generaci,“ říká Milan Bláha, Partner, KPMG Česká republika. V rukou rodinných firem se v současnosti nachází přibližně 80 procent světového podnikání, na chodu  českého hospodářství se firmy v rodinném vlastnictví podílejí zhruba z jedné třetiny. Ke světovým rodinným podnikům se řadí Henkel, C&A či pivovarnická skupina Anheuser-Busch, mezi přední české hráče patří například KOH-I-NOOR HARDTMUTH, AGRO CS nebo potravinářský výrobce Emco.

 

Češi si věří 

Ačkoli jsou Češi považováni spíše za skeptiky, majitelé rodinných firem hodnotí svou hospodářskou budoucnost kladně. České podniky v soukromém vlastnictví považuje za čím dál silnější motor ekonomiky 87 procent respondentů. Mezi účastníky průzkumu z regionu EMEA (Evropa, Blízký východ, Afrika a Karibik) tento názor naopak zastává 62 procent majitelů rodinných firem. 

V rodinných firmách Češi věří především vlastním manažerským schopnostem. Externího manažera by proto do vlastní firmy nepřijala více než čtvrtina majitelů těchto podniků. „Češi stále preferují rodinné příslušníky a zejména do nejvyšších funkcí nejsou ochotni dosazovat manažery zvenku. Rozhodovací pravomoci totiž chtějí mít pevně ve svých rukou,“ vysvětluje Milan Bláha. Průzkum dále ukázal, že v budoucnosti plánuje jen 66 procent českých majitelů rodinných firem zapojit do vedení externí manažery. Ve světě naopak sahají majitelé firem po službách vrcholových manažerů mimo rodinný kruh celkem běžně.

 

Tuzemské firmy spoléhají na stát 

České rodinné firmy sice věří ve svůj potenciál, rády by však více vyhledávaly pomoc ze strany státu. Hned 80 procent dotázaných je přesvědčeno, že by stát měl více podporovat model rodinného podnikání a vytvořit pro něj vhodné podmínky včetně odpovídajících dotací. Naproti tomu v regionu EMEA jsou nároky na podporu státu nižší – za významnou ji zde považuje 60 procent firem.

 

Co pálí české podnikatele? 

ICTS24

Efektivita nákladů představuje pro celý region vůbec nejvyšší prioritu. Přizpůsobit svou podnikatelskou činnost tomuto požadavku chce 73 procent českých a 40 procent zahraničních firem. Za hranicemi směřují podnikatelé svou pozornost také k přípravám na změny obchodních modelů podnikání (22 procent odpovědí), což je pro tuzemské podnikatele jen okrajové téma (2 procenta). „Zajímavý výsledek přinesl průzkum také v rámci řízení hotovosti a pracovního kapitálu, který bych chtělo zlepšit 15 procent českých a 36 procent zahraničních firem. Důvodem může být na straně domácích rodinných podniků větší přetlak peněz na českém bankovním trhu, případně i neochota českých majitelů se zadlužovat,“ uzavírá Milan Bláha.