Strategii pro budoucnost práce zatím úspěšně zavedlo jen 13 % českých firem

15. 7. 2019

Sdílet

 Autor: (c) Nmedia - Fotolia.com
Hlavním cílem transformace pracovišť je u českých firem úspora nákladů a produktivita zaměstnanců. Pro polovinu českých firem je zásadně důležitým programem přestavba kancelářských prostor tak, aby vyhovovaly chytřejšímu způsobu práce. Hlavní iniciativou v polovině českých firem je realizace školicích programů, jejichž cílem je poskytnout zaměstnancům nejnovější potřebné digitální dovednosti.

Společnosti Dell Technologies a VMware zveřejnily zjištění vyplývající z průzkumu, jehož výsledky byly publikovány ve shrnutí studie společnosti IDC s názvem Becoming “Future of Work” Ready: Follow the Leaders (Připravenost na „budoucnost práce“: Řiďte se příkladem lídrů). Dell Technologies a VMware byly sponzory této studie, která se zaměřila na zavádění nejnovějších technologických inovací v evropských firmách. Výsledky ukazují, že jen 13 % organizací v České republice (29 % v Evropě) úspěšně zavedlo strategii pro budoucnost práce, tedy ucelený a integrovaný přístup, který společnostem a jejich pracovníkům zpřístupňuje nejnovější inovace a koncepce.

Studie se zakládá na výsledcích průzkumu mezi zaměstnanci na plný úvazek v malých, středních a velkých firmách v České republice, Francii, Itálii, Německu, Polsku, Spojeném království a Španělsku. Mezi firmami označenými jako „organizace FDO“ (Future of Work determined organization – organizace s určenou budoucností práce), což jsou společnosti, které vytvořily strategii pro budoucnost práce, je hlavní aktuálně probíhající iniciativou v rámci transformace pracovišť v ČR realizace školicích programů (51 % firem), jejichž cílem je poskytnout zaměstnancům nejnovější potřebné digitální dovednosti. 65 % českých FDO organizací považuje za zcela zásadní důvod pro transformaci pracovišť úsporu nákladů a pro více než polovinu (53 %) je nejdůležitější hybnou silou zvýšení produktivity zaměstnanců.

 

Cesta k pracovišti budoucnosti ovšem nespočívá jen v rozšiřování digitálních dovedností, ale i ve zlepšování samotného pracovního prostředí. Polovina českých firem souhlasí s tím, že přestavba kancelářských prostor tak, aby vyhovovaly chytřejšímu způsobu práce, je aktuálně probíhajícím zásadně důležitým programem transformace pracovišť. Pracovní styly se i nadále vyvíjejí, což si organizace FDO v České republice uvědomují a tomuto trendu se přizpůsobují. 44 % českých firem (48 % v Evropě) vytvořilo zásady zabezpečení podporující moderní styly práce, jako je flexibilní a vzdálená práce.

 

Největší dopad na integraci nových technologií má podle zjištění z průzkumu u českých firem nedostatek rozpočtu (38 %), zastaralá IT infrastruktura (25 %) a také redundantní IT systémy (24 %). V důsledku legislativy, jako je Obecné nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR), se mezi hlavní priority evropských firem řadí také zabezpečení. Přibližně čtvrtina českých společností (více než třetina v Evropě) souhlasí s tím, že zabezpečení, ochrana osobních údajů a řízení patří mezi největší výzvy pro inovace na pracovišti.

 

„Investovat do nových technologií se může zpočátku zdát jako náročný úkol. Při používání neefektivních řešení ale narůstají bezpečnostní rizika a je jen otázkou času, kdy dojde k úspěšnému napadení interních systémů společnosti a zneužití nebo ztrátě dat a to včetně dat zákazníků,“ komentuje Jiří Kysela, generální ředitel společnosti Dell EMC Česká republika. Zároveň dodává, že nové technologie usnadňují a zrychlují pracovní postupy, zvyšují bezpečnost systémů a zlepšují škálovatelnost jednotlivých řešení. „Například s cloudovými platformami nebo hyperkonvergovanými řešeními se pojí celá řada pozitivních faktorů, které zjednodušují správu zařízení, výrazně zvyšují bezpečnost řešení a škálovatelnost rozvíjejících se způsobů práce jako je práce mimo kancelář ‚remote office work‘ nebo spolupráce s kolegy z celého světa.“

 

Jednou z příčin pomalého zavádění nových technologií v celé Evropě je také současná generační propast. České společnosti tvoří z 38 % pracovníci generace Y, ze 40 % generace X a pouze 3,5 % z generace Z. Toto různorodé složení způsobuje, že mezi faktory, které negativně ovlivňují míru zavádění nových technologií, patří mezigenerační konflikty a pracovní očekávání příslušníků různých generací (v ČR jen 18 % firem, v Evropě 29 %). Rozpory mezi generacemi by společnosti mohly překonat tak, že v rámci organizace zjistí hlavní příčiny těchto problémů, ať už se jedná o nedostatečné školení, nebo obavy z neznámého.

Inteligentní technologie automatizují provádění úkolů a umožňují pracovníkům využívat naplno svůj potenciál.

 

Organizace FDO v západní Evropě toto již pochopila a už více než polovina jich implementovala inteligentní digitální asistenty (v ČR jen 9 % organizací) a téměř čtvrtina (jen 9 % v ČR) využívá nebo plánuje využívat funkce zajišťující chod organizace založené na umělé inteligenci (AI). Ve srovnání s dalšími vyspělými zeměmi západní Evropy zahrnutými v průzkumu tedy pouze zlomek českých firem v současné době využívá nebo plánuje využívat některou z pokročilých technologií, aby rozšířily dovednosti svých zaměstnanců. Tyto technologie sice mohou od pracovníků vyžadovat osvojení nových dovedností, ale školení je dnes možné provádět prostřednictvím chytrých online nástrojů a s využitím různých médií (mobilní zařízení, video atd.) nebo se pracovníci mohou učit také od sebe navzájem.

bitcoin školení listopad 24

 

Organizace FDO si uvědomují, že pokud se má pracoviště vyvíjet, jsou zapotřebí vyhrazené zdroje zajišťující, aby se vývoj ve firmě celkově ubíral správným směrem. Nadprůměrných 44 % českých organizací FDO (pouze čtvrtina v Evropě) vyčlenilo pro transformaci rozpočet na úrovni celé společnosti, aby měly jistotu, že je jejich společnost na správné cestě. Jen u 6 % společností financování zajišťuje IT oddělení a v 7 % firem oddělení HR. Nemusí se sice jednat o závažný problém, ale společnosti by si přesto měly uvědomovat, že pokud chtějí dosáhnout úspěchu, neměla by se digitální transformace stát okrajovou záležitostí, ale měla by naopak být nedílnou součástí celkového obchodního plánu.