Poptávku po spotřební elektronice na trzích po celém světě ovlivňují globální 'mega trendy', jako je např. rostoucí zájem o nákup prémiových zařízení. Podle nynějších výzkumů GfK téměř polovina spotřebitelů chce mít raději méně technologických zařízení, jež však představují vyšší kvalitu.
Markus Kick, expert GfK na spotřební elektroniku, to komentuje: „Výrobci musí držet krok s vývojem směrem k vysoce kvalitním zařízením a nabízet produkty s dokonalejšími a prémiovými funkcemi. Vzhledem ke stále větší nasycenosti trhu lze prodejní potenciál ještě zvýšit právě v tomto ohledu. Určujícím faktorem úspěšnosti je intuitivní ovládání jednotlivých zařízení. Stále větší počet spotřebitelů ztrácí zájem o taková elektronická zařízení, která nelze snadno ovládat. Rozhodujícím kritériem při nákupu produktu je tedy snadné využití jeho různých technologických komponent."
Globální trh televizorů vydělává na high-end zařízeních
S objemem prodejů ve výši přes 100 miliard euro tvořil v roce 2018 trh televizních přijímačů zhruba tři čtvrtiny celkových globálních tržeb za spotřební elektroniku a stoupl tak o více než pět procent. K tomuto růstu došlo hlavně díky high-end zařízením s obrazovkou nejméně 50 palců. Tento segment zajistil v roce 2018 přes polovinu globálních tržeb za prodej televizorů. V tomto ohledu jsou stále oblíbenější obrazovky s organickými elektroluminiscenčními diodami (OLED). OLED je hlavní zobrazovací technologie v segmentu prémiových zařízení, která zaznamenala více než stoprocentní růst. Podíl OLED zařízení na celkovém obratu z televizorů činí v současné době pět až deset procent, přičemž na tento trh vstupuje stále větší počet výrobců, a to vede ke snižování cen. V západní Evropě, která je globálním lídrem v segmentu OLED, poklesla v loňském roce průměrná cena zhruba o 300 euro na méně než 2 100 euro. Nejčastěji požadované modely jsou nyní k dostání již za 1 500 euro. Pokud jde o rozlišení, na vzestupu je stále typ 4K a na trhu se již začínají objevovat první modely 8K.
Sluchátka a přenosné Bluetooth reproduktory jako hnací síla růstu audio trhu
Celkové tržby za sluchátka včetně headsetů (tj. sluchátek s mikrofonem) stouply v roce 2018 téměř o 40 procent na zhruba 14 miliard euro. Více než polovinu hodnoty prodeje vygenerovala zařízení s technologií Bluetooth. Jelikož výrobci z chytrých telefonů ve stále větší míře odstraňují sluchátkové konektory, sluchátka a headsety s funkcí Bluetooth i nadále porostou. V tomto ohledu je nyní největším hitem dané technologie skutečně bezdrátové provedení se dvěma oddělenými sluchátky. V roce 2018 vygenerovaly vyšší tržby nežli dobře zavedený segment sluchátek s aktivním potlačením hluku. S nástupem vysoce výkonných sluchátek a sluchátkových sad za cenu 150 euro a více došlo i ke zvýšení průměrné prodejní ceny o více než 20 procent.
Prodeje přenosných reproduktorů, jež lze přes Bluetooth propojit s chytrým telefonem, stouply o 15 procent skoro na 5 miliard euro. Tato produktová kategorie již jasně směřuje do prémiového sektoru: cenové třídy nad 150 euro tvořily necelou jednu třetinu celkových tržeb. Pokud jde o technologie, jež reproduktory chrání před vodou a zvyšují odolnost, na trhu se uchytila jen vodotěsná zařízení. Většina zatím prodaných zařízení tuto ochranu nemá. Daná funkce se tedy nejeví při nákupu jako rozhodující.
Multiroom audio systémy se stanou standardem; novým faktorem úspěšnosti je 'smart'
Objevily se první známky poklesu trhu multiroom zařízení, která umožňují hrát v různých místnostech různou hudbu: tržby z prodeje reproduktorů a audio příslušenství nabízejících pouze tuto funkci v roce 2018 poklesly. Jelikož poskytovatelé platformy neustále rozšiřují hardwarový sortiment, podmínkou pro růst tržeb se stále více stávají funkce 'smart'. Vedle běžných reproduktorů jsou na vzestupu i další zařízení jako soundbary nebo chytré obrazovky, jež propojují hlasového asistenta založeného na umělé inteligenci s vizuální zpětnou vazbou. Tato zařízení mají potenciál stát se centrální řídicí jednotkou chytré domácnosti a dokazují, že hlasové ovládání samo o sobě ještě nemusí nabídnout pohodlnou intuitivní provozuschopnost, kterou dnes spotřebitelé od technologických produktů očekávají.
Zdroj: GfK