Postavit neobanku je záležitostí pouhých několika měsíců, investice do vybudování i náklady na následný provoz jsou natolik nízké, že se je vyplatí budovat i pro velmi omezený okruh klientů. Stejně rychle je pak možné neobanku upravovat na základě potřeb trhu, případně ji technologicky rozšiřovat.
Neobanky zajímají nejen hlavní bankovní hráče, pro které se může jednat o cestu, jak provést postupně vlastní náročnou transformaci, ale také fintechové startupy či e-commerce projekty a obchodníky. Ve světě tento koncept využívají již miliony klientů. „Na vybudování neobanky nepotřebujete vysokou vstupní investici ani stovky zaměstnanců a vyplácí se vám už při tisícovkách klientů. Předpokládáme, že by tento koncept mohl v příštím roce zaujmout jak velké banky, které se potýkají s nedostatkem IT expertů pro vlastní digitální transformaci, tak třeba největší e-commerce hráče,“ myslí si Petr Koutný, CEO Banking Software Company. „Že se v Česku o klienty v příštím roce utká první neobanka, považuji tedy za velmi pravděpodobné.“
Pojem neobanka etablovala společnost Gartner zhruba před pěti lety v reakci na vznik prvních digitálních bank ve Velké Británii. Dnes tento trend považuje za budoucnost celého oboru většina bankovních expertů. Podle předpovědi Gartneru budou kvůli neobankám tradiční banky do roku 2030 za zenitem1. Variant Market Research zase odhaduje, že do roku 2025 budou mít neobanky hodnotu již 356 milionů amerických dolarů a desítky milionů klientů. Dominovat budou především v USA, Spojeném království a Německu.