Zdravotnictví po vypuknutí pandemie zaznamenalo zásadní změnu ve způsobu poskytování lékařské péče pacientům. Technika se stala důležitým faktorem zajišťujícím její dostupnost pro pacienty a na trhu přibývá konkurentů s nabídkou řešení pro oblast základní péče.
V posledních letech se postupně ujal výraz „digitální vstupní dveře“ jako označení digitálního přístupu ke službám základní péče.
Pandemie urychlila zavádění modelů virtuální péče s využitím telemedicíny a samoobslužných on-line nástrojů poskytovaných specializovanými firmami, které zaznamenaly raketový nárůst návštěvnosti. Nyní do hry začínají vstupovat i velcí technologičtí hráči, podobně jako dříve začali konkurovat bankám v platebních službách.
Aplikace pro péči o zdraví
Řada digitálních start-upů, které se na tento obor vrhly, cílila přímo na pacienty v naději, že získá jejich přízeň atraktivními aplikacemi, jež jim pomohou pečovat o zdraví. Většina z nich se buď z trhu stáhla, nebo se přeorientovala na model B2B, tedy na zaměstnavatele. Některé naopak oslovily zdravotní pojišťovny. A mnohé z těchto firem nyní zaměřují pozornost na poskytovatele zdravotní péče.
Pro start-upy se orientace na spotřebitele ukázala jako neschůdná, ale u velkých technologických firem je situace zcela jiná. Uživatelé zařízení Apple již několik let pečlivě zaznamenávají každé své cvičení do aplikace Health a Apple vytrvale svoji nabídku v této oblasti rozšiřuje, zejména svými hodinkami Watch (např. aplikace EKG). Před nedávnem se kruh uzavřel, když Apple spustil službu fitness zaměřenou na domácí cvičení, více než aktuální v době protiepidemických restrikcí.
Google se na trh osobní péče o zdraví loni vydal převzetím společnosti Fitbit. V oblasti zdravotnictví ale postupuje více směry současně – prostřednictvím firem skupiny Alphabet, jako je Verily, se zaměřuje na rozsáhlé dlouhodobé investice do inovativních řešení s nejistým výsledkem. Google Cloud mezitím cílí na tradiční trh podnikového IT a nabízí cloudový hosting zavedených zdravotnických systémů pro správu a analýzu zdravotních informací pacientů.
Velmi atraktivní je trh nositelných digitálních zařízení jako studnice mnoha cenných informací, které z nich lze získat kromě známek zdravotních problémů. Loni v září Amazon na trh uvedl náramek Halo zaměřený na fitness a vybavený unikátním analyzátorem hlasu, detekujícím možné duševní potíže.
Telemedicína a virtuální péče
Navzdory dominanci dodavatelů systémů pro správu zdravotních záznamů (EHR) ve zdravotnickém IT vede vytrvalý posun k virtuální péči ke vzniku nových, specializovanějších digitálních řešení zaměřených na různé aspekty komplexní digitální zkušenosti pacientů. Většinou jde o produkty samostatných firem, které se zaměřují specificky na zdravotnictví. Jejich platformy se integrují s hlavními EHR systémy prostřednictvím standardních API, což umožňuje volný pohyb informací o pacientech oběma směry. Možných aplikací je celé spektrum, od vyúčtovávání virtuální péče po konverzační rozhraní a nástroje pro ověřování příznaků.
Velké technologické firmy se zatím většinou držely stranou tohoto prostoru a spíše poskytovaly infrastrukturu a špičkové podnikové aplikace pro zvýšení produktivity a efektivity poskytovatelů zdravotní péče.
I to se však mění. Microsoft nedávno navázal spolupráci s předním dodavatelem EHR, společností Epic. Lékaři díky tomu mohou pacientům poskytovat virtuální
konzultace prostřednictvím Microsoft Teams přímo z platformy Epic EHR. Význam to má ze dvou důvodů: kromě toho, že platforma Microsoft O365 poskytuje možnost pokročilých videohovorů, umožňuje zdravotníkům také bezpečně přenášet klinická data včetně obrazových.
Dalším krokem Microsoftu v oblasti telemedicíny je partnerství se společností Nuance Communications s cílem integrovat do systému hlasovou technologii, která shrnuje rozhovor mezi lékařem a pacientem při virtuálních návštěvách prostřednictvím Microsoft Teams, a výrazně tak snižuje pracnost na straně poskytovatele.
Amazon po uvedení náramku Halo nedávno oznámil, že nabízí virtuální péči všem svým zaměstnancům ve státu Washington. Tím firma položila základy pro další expanzi v oblasti služeb základní péče.
Apple v posledních letech vytrvale buduje celý ekosystém okolo svých zařízení se systémem iOS. Podepsal smlouvy s více než stovkou dodavatelů zdravotních systémů, takže si pacienti mohou stahovat své zdravotní záznamy přímo do příslušné aplikace na svém zařízení. Díky zaměření na zdraví a fitness, obřím finančním rezervám a rozsáhlému ekosystému okolo zařízení s iOS má Apple vynikající pozici pro přímé oslovení uživatelů zdravotní péče a rozšiřování zdravotních služeb do budoucna.
Kontakt lékaře s pacientem přestal být posvátný
Donedávna byl osobní kontakt lékaře s pacientem považován takřka za posvátný. Je ironií, že současná pandemie ukázala, že telemedicína může běžné potřeby plně uspokojit. To čistě technologickým firmám otevírá prostor ke vstupu na trh zdravotní péče. Poskytovatelé péče se mezitím snaží zlepšovat služby pacientům investicemi do digitálních řešení, mnohdy ve spolupráci právě s velkými technologickými hráči. Otázka je, kdy se z partnerů stanou konkurenti.