V praxi se jedná zejména o DPH vztahující se ke služebním cestám (např. ubytování, školení), nákupu zboží, které zůstalo umístěno v příslušném členském státě, nákupu zboží s instalací v daném státě či některých služeb.
O vrácení je možno žádat prostřednictvím elektronického portálu spravovaného Ministerstvem financí ČR. Přístup na portál umožní plátci příslušný finanční úřad na základě elektronické žádosti opatřené elektronickým podpisem. Vzhledem ke komplikacím souvisejícím s elektronickým podáním žádosti doporučujeme žádost zpracovat s předstihem. Podle našich zkušeností z minulého roku může být zpracování těsně před termínem riskantní, a to zejména tehdy, nemá-li plátce dosud přístup na elektronický portál pro podávání žádostí. Pak je nutno počítat s dobou nezbytnou pro přidělení přístupu, jejíž délka může přesáhnout i 14 dní, a to i v případě podání bezchybné žádosti. Pokud plátce žádost v uvedené lhůtě nepodá, nárok na vrácení DPH zanikne.
Přestože možnost podání žádosti elektronicky celý proces zdánlivě zjednodušuje, stále má řadu úskalí. Jednotlivé žádosti i nadále vyřizují příslušné členské státy, které mají často dodatečné požadavky nad rámec obecných podmínek. Může se jednat o speciální požadavky na plnou moc v případě zastoupení, na předložení všech daňových dokladů či dalších souvisejících dokumentů apod.
Zdroj: KPMG