Technologie autonomní nákladní dopravy je již aktuálně testována v různých částech světa. V logistice mají samoobslužná vozidla velký potenciál využití pro běžné a rutinní operace. S rostoucím trendem online nakupování se zvyšují také požadavky na související logistiku, to znamená skladovací prostory a dopravu. Nákladní doprava dosud plně závisela na lidské pracovní síle. Autonomní nákladní doprava může urychlit celý proces přepravy zboží finálnímu spotřebiteli a zároveň snížit náklady na distribuci. Kromě úspory v podobě mzdy řidičům je využití autonomní nákladní dopravy také časově efektivnější, jelikož již nebude nezbytné dodržovat zákonem stanovené přestávky řidičů a maximální týdenní limity pro řízení nákladních vozů, jako je tomu při zapojení lidské práce, říká studie CBRE. „Zde předpokládám, že nižší náklady na dopravu povedou k dalšímu rozvoji a vzniku nových velkokapacitních skladů, ale v menším počtu, převážně na okrajích měst a v odlehlých, neobydlených lokalitách,“ komentuje výsledky Bert Hesselink, Senior Director Industrial & Logistics společnosti CBRE.
Dle průzkumu Eyefortransport (EET) dojde v následujících 9 letech ke snížení počtu nákladních vozů s řidiči o 59 % ve prospěch autonomních vozidel. Snížení nákladů na pracovní sílu umožňuje věnovat více prostředků inovativním technologiím a budování logistických systémů s efektivním způsobem řízení zásobování a obsazenosti. Kromě předpokládaného snížení počtu skladů, které budou ale výrazně větší a umístěné v odlehlých lokalitách, lze na trhu logistických nemovitostí a skladů očekávat další dva trendy. Logistické budovy i dodací místa bude potřeba zařídit stanicemi pro nabíjení baterií autonomních vozidel. Nedílnou součástí skladů bude také nádvoří nebo prostor umožňující automatické manévrování.
Další novou technologií je vznik 3D tisku. Rozmach 3D tisku výrobků zpracovatelského průmyslu pravděpodobně nebude mít na trh logistických a industriálních nemovitostí nijak dramatický dopad. Lze očekávat mírné snížení počtu velkých výrobních hal a centrálních HUBů a přesun části produkce přímo do „last-mile delivery“ objektů. Dále dojde ke zvýšení poptávky hromadné dopravy, což umožní častější využití autonomních vozidel a celkově zautomatizuje logistický proces.
Právě vývoj technologií, umožňujících automatizaci logistických procesů je další trendem, ovlivňujícím trh logistických nemovitostí. V případě automatizace je celý skladovací prostor propojen vyspělou IT infrastrukturou a softwarem, který přenáší část lidské práce na roboty. Použití automatického logistického řešení a robotických systémů snižuje požadavky na denní světlo nebo limit pro výšku skladovacího prostoru, čímž nahrává trendu vertikálního logistického řešení. Vertikální sklady umožňují maximalizaci obsazenosti celého prostoru, včetně dříve obtížně dostupných míst ve výšce, zároveň snižují vzdálenosti uvnitř skladu a zrychlují celý proces dodávky, což má pozitivní dopad na celkové náklady na dopravu a skladování zboží. Cena nemovitosti automatizovaného skladu a jeho pronájmu ale, právě z důvodu potřeby vyspělejší technologie, vzroste.
Zdroj: CBRE