Klíč k uvolnění potenciálu dat nespočívá pouze v jejich sběru a analýze, ale v jejich inteligentním a efektivním využití. K tomu, abyste získali lepší přehled, připravili jsme pro vás tři tipy, které připravil Jiří Bavor, ředitel pro oblast průmyslu české pobočky společnosti Eviden.
Výrobním společnostem nejsou data cizí. Téměř každé zařízení je vybaveno ke shromažďování dat, která zaplňují lokální úložiště a cloudy až po okraj. I přesto, že mají k dispozici týmy datových analytiků, mají tyto společnosti často problém vytěžit ze svých dat hodnotu. Je třeba porozumět tomu, co data říkají, tedy získat z nich konkrétní informaci a na základě této informace něco udělat. Teprve poté celý řetězec Data-Informace-Inovace dává smysl.
1. Data jsou nástroj, ne cíl
„Do budoucna se bude dařit těm firmám, které dokážou efektivně a chytře sbírat, analyzovat a využívat ta správná data,“ konstatuje Jiří Bavor. Výzva nespočívá v technické proveditelnosti sběru dat, ale v jejich efektivním využití. Analýza dat může být mocným nástrojem k dosažení cílů, ale neměla by být cílem sama o sobě. „Existuje mnoho prezentací s krásnými tabulkami a grafy, které ale ve finále k ničemu nevedou. Jsou totiž prezentovány tak, že nikdo vlastně nepochopí, co tím chtěl autor říci,“ dodává.
2. Spolupráce datových analytiků a managementu je klíčová
Dobrý datový analytik umí se sběrem a interpretací dat výrazně pomoci, ale bez spolupráce s managementem to nejde. Právě oni jsou ti, kteří na základě výsledků dělají rozhodnutí a připravují inovace, proto by si měli určit, jaké informace k tomu potřebují. „Bohužel se často stává, že prezentaci výsledků datové analýzy rozumí pouze analytici, ale už ne ti, komu je analýza určena, tedy management firmy,“ pozastavuje se nad smutnou skutečností Bavor.
3. Nastavení cílů a správná interpretace
Kromě vymezení problému je při analýze dat zásadní také stanovení jasných hranic a cílů. Je důležité mít na paměti, že data sama o sobě ještě nejsou informace. Informace jsou data prezentovaná v takovém kontextu, který dává smysl a význam. Správně zpracovaná, interpretovaná a prezentovaná analýza dat může managementu pomoci přijímat správná rozhodnutí.
„Z dat můžete zjistit obrovské množství informací o chování trhu nebo potřebách konkrétních zákazníků, ale také o chování vaší vlastní firmy, zaměstnanců, výrobních technologiích a v neposlední řadě o využití vašich výrobků. Možnosti jsou opravdu nepřeberné. Je však zapotřebí mít jasnou strategii, vůli a ochotu na základě získaných informací něco konkrétního udělat,“ zakončuje Bavor.