Tržby 250 největších globálních firem ve spotřebním průmyslu vzrostly o 8,4 %

11. 4. 2013

Sdílet

 Autor: © Victoria - Fotolia.com
Přiměřené tržby za spotřební zboží jsou ukazatelem toho, že globální ekonomika se opět pomalu vzmáhá.

Podle zprávy „Globální síly ve spotřebním průmyslu pro rok 2013“ (2013 Global Powers of Consumer Products), kterou již pošesté vydala společnost Deloitte, tržby 250 největších společností zaměřených na spotřební průmysl vzrostly ve finančním roce 2011 (který zahrnuje finanční období do června 2012) o 7 %, a to i navzdory hospodářské nejistotě panující po celém světě. Celkový objem tržeb překročil 3 biliony amerických dolarů oproti 2,82 bilionům dolarů ve finančním roce 2010. Zpráva dále uvádí, že deset největších společností ve spotřebním průmyslu vykázaly celkové tržby ve výši 846 bilionů amerických dolarů. 

„Globální ekonomika čelila celé řadě výzev včetně inflace, krize eura a přírodních katastrof. Přiměřené tržby za spotřební zboží jsou ukazatelem toho, že globální ekonomika se opět pomalu vzmáhá,“ uvedl Ira Kalish, ředitel oddělení spotřebitelského průmyslu ve společnosti Deloitte. „Znamená to, že v následujících letech by v tomto odvětví mělo dojít ke spolehlivému růstu, na němž se však zásadním způsobem budou podílet nově vznikající trhy,“ dodal Kalish. 

 

Regionální výsledky 

Ve studii byly rovněž měřeny složené roční míry růstu v jednotlivých regionech. Z hlediska tržeb se nejvíce dařilo společnostem z Afriky a Středního východu, jejichž tržby vzrostly o 24 %, za nimi se pak umístily společnosti z Latinské Ameriky vykazující 6% nárůst tržeb, Severní Ameriky (14% nárůst), Evropy (4%) a asijsko-pacifického regionu (2%). V rámci Evropy pak francouzské společnosti dosahující meziročního růstu tržeb ve výši 15 % předčily své německé a britské protějšky, jejichž tržby vzrostly pouze o 6 %. 

V asijsko-pacifickém regionu klesly tržby japonských společností o 4 %, k čemuž došlo vlivem přetrvávajících následků zemětřesení a tsunami. S výjimkou Japonska však objem tržeb v asijsko-pacifickém regionu jako celku vzrostl o 10 %, přičemž největší nárůst tržeb zaznamenala oblast Číny a Hong Kongu (24 %).

 

Nejlepších výsledků dosáhly společnosti z elektronického sektoru 

Poprvé byly první tři příčky obsazeny společnostmi z elektronického sektoru. První místo již pátým rokem obhájila společnost Samsung. Druhá příčka patří společnosti Apple, která si za posledních pět let polepšila o 21 místo, a jako třetí se opět umístila společnost Panasonic Corporation. 

Nejsilnější růst ze všech analyzovaných produktových sektorů vykázal již druhým rokem sektor módního zboží, v němž objem celkových tržeb vzrostl o 14 %. Oproti tomu počet společností v odvětví potravin, nápojů a tabákových výrobků se v žebříčku 250 předních společností snížil, i přesto však tržby v tomto odvětví zaznamenaly výrazný nárůst o 9 %. 

 

Nově vznikající trhy jsou hnací silou padesáti nejrychleji se rozvíjejících společností 

Padesátka nejrychleji se rozvíjejících společností zaměřených na spotřební průmysl dosáhla třikrát rychlejšího růstu než předních 250 společností jako celek. Poprvé byly společnosti „nejrychlejší padesátky“ zvoleny na základě růstu tržeb v období 2006 až 2011. Téměř 60 % těchto společností bylo ohodnoceno jako nejrychleji se rozvíjejících společnosti již v roce 2011, přičemž hojně zastoupeny byly nově vznikající trhy, například v Číně a Brazílii.

 

Chování spotřebitelů 

Zpráva se rovněž zaměřuje na trendy, které lze vysledovat v chování spotřebitelů, především z hlediska digitálního byznysu. Mezi spotřebiteli se stále rozšiřuje používání tzv. „chytrých telefonů“ a tabletů, což se výrazně projevuje i na tom, jakým způsobem spotřebitelé nakupují. V průzkumu společnosti Deloitte bylo zjištěno, že 58 % spotřebitelů vlastnících chytrý telefon jej použilo pro nákup v obchodech.    

„Vliv rozvoje digitálních technologií na chování spotřebitelů a nakupujících nelze podceňovat. Tyto technologie ovlivňují celou řadu oblastí, mezi něž patří komunikace spotřebitelů s obchodníky, způsob vyhledávání produktů, nakupování prostřednictvím více kanálů, orientace v reklamních akcích či způsob využívání zákaznický služeb po uskutečnění nákupu,“ uvedl Jack Ringquist, expert pro oblast globálních spotřebitelských výrobků společnosti Deloitte.

 

Celá studie Globální síly ve spotřebním průmyslu pro rok 2013 je ke stažení zde

www.deloitte.com/consumerbusiness.

 

Deset největších společností ve spotřebním průmyslu: 

Místo

Společnost

Země původu

Čisté tržby za rok 2011 (mil. USD)

Růst čistých tržeb ve finančním roce 2011 (%)

1

Samsung Electronics

Jižní Korea

150 152

6,7

2

Apple

USA

108 249

66,0

3

Panasonic Corporation

Japonsko

99 412

-9,7

4

Nestlé

Švýcarsko

94 704

-10,1

5

The Procter & Gamble Company

USA

83 680

1,4

6

Sony Corporation

Japonsko

70 022

-12,3

7

PepsiCo

USA

66 504

15,0

8

Unilever Group

Nizozemsko a Velká Británie

64 721

5,0

9

Kraft Foods Inc. (now Mondelēz International)

USA

54 365

10,5

10

Nokia Corporation

Finsko

53 846

-8,9

 

O studii Globální síly ve spotřebním průmyslu pro rok 2013 

ICTS24

Na základě veřejně dostupných údajů za finanční rok 2011 (který zahrnuje finanční období do června 2012) sleduje tato studie 250 největších společností ve spotřebním průmyslu z celého světa. Studie rovněž nabízí náhled do globální ekonomiky, analyzuje tržní kapitalizaci v průmyslových odvětvích a posuzuje narůstající dopady, jež mají na tento průmysl spotřebitelé disponující digitálními technologiemi.