Zimní obutí už v listopadu, raketový růst nákupů po internetu v plné předvánoční zbroji a především prodeje náklaďáků a užitkových aut – tím lze jen při malém zjednodušení vysvětlit výrazný růst listopadových maloobchodních tržeb v České republice. Ty podle Českého statistického úřadu (ČSÚ) bez zohlednění sezónního vlivu stouply v reálném vyjádření meziročně o 5 %, prodeje aut dokonce o více než 15 %. Optimistická očekávání podnikatelů však potvrzují především nákupy nákladních automobilů. Proti listopadu 2009 byly vyšší o dvě pětiny!
Nával v autoservisech a u prodejců aut
Celá část tržeb pocházejících z velkoobchodních a maloobchodních prodejů motorových vozidel, ale i jejich oprav, přidala pětiprocentnímu růstu celkových tržeb plné 4,2 procentní body. Vyjmeme-li tržby, které vykázaly autoservisy pouze za opravy, pak činil příspěvek automobilového segmentu +3,8 p. b. Samotné tržby za opravy totiž stouply o téměř desetinu – vyšší růst byl zaznamenán naposledy v půlce roku 2008 za kulminace české konjunktury. Část růstu listopadových tržeb za opravy aut byla daná objektivně, rychlý nástup zimy přinutil řidiče ke včasné výměně pneumatik za ty se zimním dezénem. Vyšší tržby za opravy aut však mohou souviset zřejmě i s větší péčí o auta, která už domácnosti mají. První registrace osobních aut totiž podle Sdružení automobilového průmyslu i šetření ČSÚ stouply nepatrně (+0,7 %), u nových jen mírně (+1,7 %). U ojetých vozidel se dokonce meziročně snížily (–0,7 %).
Proti Evropě rostly tržby v ČR více než čtyřnásobně
Při zohlednění sezónnosti a faktu, že loňský listopad měl o jeden pracovní den více než ten předloňský, vzrostly meziročně maloobchodní tržby v reálném vyjádření o 3,4 %. I když jde o růst nižší než podle neočištěného čísla, ve srovnání s EU (+0,8 %) stouply útraty českých domácností v maloobchodě více než čtyřikrát. Předvánoční nákupy však možná zamíchaly i tempy růstu tržeb v zemích sousedících s těmi, odkud se vyplácí výjezd za zbožím. Zřejmě i tím lze zčásti vysvětlit podíl na výrazném růst tržeb v Polsku (+11,8 %), které má za sousedy hlavně ČR a Slovenskou republiku.
Řetězce, řetězce…
Celkové tržby tlačil vzhůru motoristický segment. V optimistickém úhrnném růstu pak poněkud zaniká skutečnost, že bez něj stouply maloobchodní prodeje meziročně (v neočištěné podobě) pouze o 1,2 %. Na tom se podílely tržby za potraviny růstem +1,3 % a tržby za nepotravinářské zboží zvýšením o +2,6 %, tempo pak snižoval prodej pohonných hmot (-4,9 %). Studená sprcha drahého benzínu a nafty asi mnohé odrazuje od každodenních cest autem a tranzitní dopravce od nákupů pohonných hmot v ČR, což zřejmě nezůstane jen specifikem měsíce listopadu. Za čtyři prosincové týdny totiž stoupla podle ČSÚ cena nafty o korunu na 32,30 za litr a nejpoužívanějšího benzínu Natural 95 o víc než 1,30 na 33,20 za litr. Pětiprocentní pokles prodejů pohonných hmot v měsíci listopadu se v prosinci pravděpodobně nezlepší.
Krizí objevená střídmost Čechů v nákupech u obchodních řetězců se začíná promítat i do jejich manažerských strategií expanze. Málokomu šlo v letech 2009 i 2010 do hlavy, proč hypermarkety i supermarkety zamýšlejí budovat další prodejny ve stále větším počtu měst, když kupní síla v zemi zřejmě krizí oslabí, což se také stalo (spotřeba českých domácností po vysokých předchozích růstech v roce 2009 pouze stagnovala). Teprve nyní obchodní řetězce zjišťují sytost trhu – pro rok 2011 se další výstavba nových prodejen zastavila.
Autorka je analytičkou Českého statistického úřadu
Více na: http://czso.cz/csu/csu.nsf/informace/cmal011110.doc