Tržby 250 největších maloobchodních řetězců se ve finančním roce 2010 (tj. ke konci června 2011) zvýšily o více než pět procent. Čisté zisky maloobchodníků se meziročně rovněž zvýšily, a to z 3,1 procenta v roce 2010 na 3,8 procenta. I přes dobré výsledky mají nicméně retailové řetězce obavy ze zhoršení globální ekonomiky ve druhé polovině tohoto roku. Uvádí to studie společnosti Deloitte a STORES Media s názvem Global Powers of Ratailing.
Zastoupení firem v první desítce největších maloobchodníků se ve srovnání s loňský rokem téměř nezměnilo. Pozici jedničky na trhu si nadále drží americký Wal-Mart před francouzským Carrefourem. Třetí místo mezi top řetězci letos patří britskému řetězci Tesco, které předstihlo německé Metro. To si v žebříčku meziročně mírně pohoršilo a kleslo na čtvrtou pozici. (viz tabulka níže).
Komu sluší dvouciferný růst tržeb...
„Globální ekonomika zpomaluje a růst na předních světových trzích včetně České republiky bude v roce 2012 zřejmě pomalejší než v roce 2011. Krize eurozóny nadále snižuje důvěru investorů a spotřebitelů,“ uvedl Martin Tesař, vedoucí partner oddělení auditu ve společnosti Deloitte ČR.
V roce 2010 dosáhli největšího růstu maloobchodníci v Latinské Americe, Africe a na Středním východě. Sedm z deseti největších maloobchodníků v Latinské Americe vykázalo dvouciferný růst tržeb, což vedlo ke kumulovanému regionálnímu tempu růstu na úrovni 18 procent. Nejvyšší kumulovaný roční průměrný růst ze všech regionů v období 2005 až 2010 BRIC, generovali maloobchodníci v Africe a na Středním východě.
„V následujících letech budou spotřebitelé očekávat, že budou moci využívat mobilní zařízení k získávání informací o zásobách v reálném čase, či aby si v obchodě objednali produkt a nechali si jej dodat přímo domů. I v roce 2012 budou muset maloobchodníci rozvíjet inovativní řešení pro více obchodních kanálů,“ dodal Martin Tesař, vedoucí partner oddělení auditu ve společnosti Deloitte ČR.
Další zjištění aktuální studie:
* celkové tržby skupiny největších 250 maloobchodníků dosáhly 3,94 bilionu USD,
* podíl deseti největších maloobchodníků na celkových tržbách předních 250 maloobchodních podniků v roce 2010 opět klesl na 29,4 procent z 30 procent v roce 2009 a 30,2 procent v roce 2008,
* třetím největším světovým maloobchodníkem se stala britská společnost Tesco, která předstihla retailovou síť obchodů německé společnosti Metro AG, a to díky stálému růstu tržeb v uplynulých několika letech,
* podíl tržeb generovaných ze zahraniční činnosti v roce 2010 vzrostl na 23,4 procenta z 22,2 procenta v loňském roce a překonal i předchozí maximum 22,9 procenta v roce 2008,
* tempo globalizace se v loňském roce zvýšilo: 40 maloobchodníků v loňském roce realizovalo 88 nových vstupů na trh v 57 zemích.
„Růst ekonomiky Číny a ostatních zemí skupiny BRIC (Brazílie, Rusko, Indie a Čína) se zpomaluje v důsledku přísnější finanční politiky a slabšího globálního růstu, zatímco Japonsko v příštím roce očekává silný růst, což je však pouze důsledek děsivého roku 2011, kdy Japonsko zasáhlo devastující zemětřesení a tsunami,“ dodává Ira Kalish, ředitel oddělení spotřebitelského průmyslu v Deloitte Research ve Spojených státech.
Obchodní kanály
Počet otvírání kamenných obchodů v nových zemích v tomto roce vzrostl a další populární metodou pro testování nových trhů jsou on-line nástroje. Většina maloobchodníků využívá více kanálů (např. obchody, katalogy, internet, zákaznická centra, sociální sítě, digitální displeje, mobilní telefony, apod.), ale jen někteří z nich rozumí tomu, jak spotřebitelé jednotlivé obchodní kanály využívají a nakupují v jejich rámci a ještě méně z nich má pro více obchodních kanálů formulovanou efektivní, konzistentní a komplexní strategii.
„S tím, jak jsou spotřebitelé stále více informovaní, zdokonalují své nákupní zkušenosti a identifikují a zkoušejí různé zdroje informací a kanály. Maloobchodníci budou muset všechny své kanály konzistentně integrovat včetně přístupu k plnému sortimentu produktů, informací o zákaznících a informací o objednávkách,“ doplnil Ira Kalish, ředitel oddělení spotřebitelského průmyslu v Deloitte Research ve Spojených státech.
Deset největších maloobchodníků:
Společnost |
Země |
Pořadí |
Tržby z maloobchodní činnosti ve finančním roce 2010 (v milionech USD) |
Wal-Mart |
USA |
1 |
418 952 |
Carrefour |
Francie |
2 |
119 642 |
Tesco |
Velká Británie |
3 |
92 171 |
Metro |
Německo |
4 |
88 931 |
Kroger Co. |
USA |
5 |
82 189 |
Schwarz |
Německo |
6 |
79 119 |
Costco |
USA |
7 |
76 255 |
Home Depot. |
USA |
8 |
67 997 |
Walgreen |
USA |
9 |
67 420 |
Aldi |
Německo |
10 |
67 112 |
Společnost Deloitte ve spolupráci se STORES Media zveřejnila studii Global Powers of Retailing již po patnácté. Studie srovnává 250 předních světových maloobchodníků na základě veřejně dostupných údajů o společnostech za finanční rok 2010 (zahrnuje finanční roky až do června 2011). Součástí zprávy je výhled globální ekonomiky, trendy v maloobchodu pro nadcházející měsíce a analýza tržní kapitalizace v maloobchodním odvětví.
Zdroj: Deloitte
Foto: © Nmedia - Fotolia.com