Tuzemskému trhu zvoní hrana: na internetu už nakupuje čtvrtina Čechů v Asii

31. 1. 2013

Sdílet

 Autor: © chungking - Fotolia.com
Proč po síti nakupujeme v zahraničí? Pro Čechy a většinu obyvatel střední a východní Evropy hraje zásadní roli cena a dostupnost požadovaného zboží. Mimo populární značky, jako Adidas či Casio, tak najdeme ve virtuálních nákupních košících i vybrané značky, které na českém trhu nejsou dostupné.

Závěry průzkumu společnosti PayPal o dostupnosti značek v CEE jsou založeny na odpovědích 12 tisíc uživatelů PayPal v České republice, na Slovensku, v Polsku, Rumunsku a Maďarsku. 

“Dva nejvýraznější závěry výzkumu jsou tyto: stoupající počet zahraničních transakcí za nízké ceny (600 – 1749 Kč) a zvyšující se role Asie jako populární nákupní destinace,” říká Damien Perillat, regionální ředitel PayPal. Nízkonákladové transakce byly doposud pro tento region charakteristické. Jejich nárůst ukazuje zvyšující se důvěru nakupujících v online nákupy bez ohledu na místo jejich pobytu. Nákupy v menším množství také ukazují na vyspělost trhu. Znamená to, že uživatelé internetu se cítí dostatečně bezpečně a pohodlně, aby i každodenní nakupování a koupi digitálních produktů jako hudby, novin či počítačových her, prováděli online. Druhým trendem je vzrůstající důležitost asijského trhu pro online nakupování. Kulturní a geografická vzdálenost mezi CEE a Asii již nehraje roli. V závislosti na kategorii nakupuje virtuálně v Asii až 25 % Čechů a ostatních obyvatel regionu.

Téměř polovina Čechů (48 %) volí nakupování v zahraničí zejména kvůli nižším cenám. Toto je charakteristické také pro ostatní národy v regionu. Druhým nejdůležitějším důvodem pro výběr zahraničních online obchodů je to, že produkty, o které zákazníci stojí, nejsou v Čechách k dostání (30 %). Mezi ostatními důvody je touha koupit poslední verzi produktu, který spotřebitelé chtějí a která u nás není dostupná (11 %) a také to, že chtějí koupit specifickou verzi produktu, která lokálně není dostupná (10 %). Z tohoto pohledu si jsou český, slovenský, polský, maďarský a rumunský trh podobné.

 

Vzdálenost už nehraje roli

Mezi nejpopulárnější značky oblečení, které nakupujeme online patří Adidas, Calvin Klein, Armani, Marc Jacobs a Tommy Hilfiger. Nejčastějšími destinacemi Čechů pro nákup je EU (26%) a USA (24%). Čeští nakupující si vybírají také alternativní značky jako Billabong, Ben Sherman, DNKY, Fornarina, Guess, Miss Sixty, Moschino nebo Pepe Jeans.

V kategorii elektroniky Češi nejvíce oceňují Apple, Asus, Canon, HTC, Kingston a Samsung, které většinou kupují lokálně a částečně v zahraničí, z Asie (34%), EU (29%) a USA (16%). V případě, že český zákazník hledá levnější alternativu značkového výrobku, vydá se na asijský trh. Češi, Slováci, Rumuni a Maďaři nakupují více v zahraničí, zejména v EU, zatímco Poláci preferují svůj vlastní trh. 

 

Co nakupujeme v zahraničí? 

Nejpopulárnější kategorií, mimo Ostatní (33%), je elektronika (24 %). Následují digitální produkty a software (21%), oblečení (12%), hodinky a šperky (7 %) a parfémy a kosmetika (méně 5 %). 

 

Ceny, za které nakupujeme

Podle dat průzkumu společnosti PayPal spadá většina dotazovaných do skupiny, která v zahraničí utrácí do 1.749 Kč (19 %), mezi 1.750 až 4.149 Kč (30 %) a nad 5 350 Kč (33 %). Češi v nejvyšší cenové kategorii utratí méně než Rumuni a Slováci, ale více než Maďaři a Poláci.

 

Čím vyšší vzdělanost, tím vyšší pravděpodobnost nákupu v zahraničí

Téměř polovina uživatelů (46 %) má středoškolské vzdělání. Většina respondentů žije ve středně velkých nebo velkých městech. Více než třetina z nich kupuje v zahraničí nejméně dvakrát za kvartál (34 %).  Přibližně 11 % provede mezinárodní transakci alespoň jednou za měsíc a pouze 5 % méně než jednou za rok.

bitcoin_skoleni