UPC se vrátilo k Československu a ušetřilo miliony eur

11. 12. 2017

Sdílet

 Autor: UPC
Čísla a finance ho baví od mládí, má rád jejich řád a organizovanost, ale i zapojení selského rozumu. Petr Procházka je už 9 let finančním ředitelem zavedeného poskytovatele internetu a kabelové televize UPC. Rutina mu zatím nehrozí, ve firmě se pořád něco děje.

Poslední velká „škatulata“ u UPC proběhla vloni, kdy se propojilo UPC Česko a UPC Slovensko pod jedno vedení a celý tým se nyní hrdě hlásí k tomu, že je československý. Sice to znamená dost cestování, ale i úspory a další výhody, které spojení přineslo. Jednou z nich je výrazné posílení týmu pro firemní zákazníky. To je v současné době nejvíce rostoucí segment v rámci celé firmy.

 

Proč se vloni UPC rozhodlo pro tento krok, tedy spojit Česko a Slovensko pod společné vedení?
Do té doby fungovaly obě sesterské společnosti zcela samostatně. Věděli jsme o sobě, ale žádné vztahy mezi námi nebyly. Hlavním důvodem pro spojení jsou společné synergie a sdílení části nákladů. To se skutečně potvrdilo a navíc se nám povedlo vybalancovat česko-slovenskou kulturní odlišnost. Slováci se spojení trochu obávali, měli pocit, že budou „ti menší“. Společné ústředí je sice v Praze a většina managementu jsou Češi nebo cizinci, ale generálním ředitelem je Slovák Martin Miller. Takže je to dobře vybalancované.


Co na spojování bylo těžké nebo díky čemu se to naopak povedlo?
Vypíchl bych pár věcí, na které jsem za celý tým hrdý. Jednak jsme to zvládli za relativně krátkou dobu, začali jsme v dubnu loňského roku a do roka jsme byli spojení. V prvním roce jsme už přeplnili všechny integrační plány. Velmi mě překvapilo, že synergie jsou ještě větší, než jsem si původně myslel. Navíc jsme to zvládli zcela jen s interními zdroji, bez externích konzultantů.


Dá se vyčíslit, jaké úspory vám spojení přineslo?
Integrace oficiálně začala 1. 6. 2016, kdy začaly plynout první benefity. Ty primárně vyplývají ze společných provozních nákladů, úspora je zhruba 15 %. V absolutních číslech jde o nižší jednotky milionů eur.


Museli někteří lidé odejít?
Ano, bylo to spojeno s reorganizací, část lidí odcházela pro duplicitu. Controllingový tým se přesunul a centralizoval v Praze, účtárny zase v Bratislavě. Pro spoustu lidí to byl náročný krok. Někteří zvažovali i stěhování do druhé země, ale nakonec to nikdo neudělal. Takže si navzájem předali agendu, někteří lidé odešli, jinde jsme najali nové. Slaďování procesů si pořád sedá, prubířským kamenem byla závěrka za druhé čtvrtletí, což je pro nás ekvivalentní roční závěrce, protože reportujeme na burzu. Česká děvčata už v naší účtárně nebyla, slovenská tam byla čerstvě, ale vše jsme zvládli.


Jak funguje Československo v každodenní praxi?
Hodně z nás jezdí mezi Bratislavou a Prahou. Já také, skoro každý týden. To je na tom náročné. Ten den vstávám v pět ráno a domů se vracím mezi osmou a devátou večer.


Jak dlouho v UPC pracujete?
Devět let, každý rok je jiný, zažil jsem spoustu změn. Od začátku jsem CFO. Předtím jsem dlouho pracoval v Ernst & Young v České republice, ale i v Austrálii.


Jaký je rozdíl mezi českým a slovenským trhem?
Dlouho jsme měli pocit, že český trh je náročný. Když jsme přišli na Slovensko, zjistili jsme, že tam je ještě náročnější. Je tam velmi silný Slovenský Telecom, který hodně investoval do optických sítí. Stejně tak Orange. My jsme také v posledních letech hodně investovali, na obou trzích, ale na Slovensku vnímáme, že tam je naše konkurence v tomto směru aktivnější než v České republice.


Kde přesně investujete u nás?
V posledních letech jsme investovali stovky milionů eur hlavně ve městech. Například nyní ještě lépe pokrýváme vnitřní Prahu, Vinohrady, Žižkov, Smíchov, to jsou relativně drahé lokality na investování. I to nám pomáhá k tomu, že rosteme. Ve většině českých měst máme dobrou síť, ale postupně ji rozšiřujeme dál. Na Slovensku nově pokrýváme některá města, například Nitru, Galantu a další.


Za co vám zákazníci nejvíc platí? Za internet nebo TV a mění se to nějak?
Historicky to byla samozřejmě televize. Když se řekne UPC, tak si většina lidí představí právě kabelovou televizi, ale doba se výrazně mění. Nyní máme celkem kolem 600 tisíc zákazníků. Na přelomu letošního roku bychom přitom měli oslavit půlmiliontého internetového zákazníka. Máme tedy už mnohem víc zákazníků, kteří nám platí primárně za internet. Televize postupně klesá, a to z několika důvodů. Lidé u ní tráví méně času a také jsou za ni ochotni platit méně peněz. Optimalizují způsob předplatného. Televizní balíčky se prodávají většinou navíc k internetu. Zákazníků, kteří by chtěli primárně televizi, je méně, jsou to většinou starší zákazníci.


Jak jsou pro UPC v České republice a na Slovensku důležití firemní zákazníci?
V Čechách je pro nás B2B segment už dobře etablovaný a tvoří přibližně čtvrtinu našeho byznysu. Na Slovensku byly služby pro firemní zákazníky ještě nedávno v plenkách. Díky tomu Slovensko velmi benefituje ze spojení s českým UPC, což generuje nové obchodní příležitosti i na tamním trhu. B2B segment za celé Česko a Slovensko roste meziročně zhruba o 50 procent a ten růst se zrychluje.


Co může UPC firmám nabídnout jiného než ostatní operátoři?
Je to kombinace tří faktorů. Za prvé optické sítě s možností služeb až do rychlosti 100 Gbps, proaktivním monitoringem a garantovaným SLA neboli spolehlivostí konektivity, za druhé garantujeme nejrychlejší vypracování nabídky a instalaci služby a naše třetí velká výhoda je individuální přístup postavený na lidech s dlouholetými zkušenostmi z B2B. Vždy se snažíme dodat řešení dle potřeb zákazníků. Na rozdíl od ostatních operátorů nejsme tak svázání krabičkovým řešením.


Jste 9 let u UPC, před tím u Ernst & Young, celou dobu se zabýváte čísly. Kdy jste v sobě objevil, že je máte rád?
Už někdy na střední škole. Studoval jsem gymnázium za začátku devadesátých let, v raném kapitalismu, chytly mě burzy, hltal jsem Hospodářské noviny, které tehdy odebíral děda. Pak jsem šel na VŠE. Jsem rád za to, jakou cestou jsem si prošel. Základ ve velké auditorské firmě pro mě byl hodně užitečný. Na financích je hezký řád, organizovanost a logika čísel. Zdravý selský rozum. Baví mě na tom, že přes finance člověk vidí celou firmu. Mohu přes ně sledovat vše, co se děje v UPC v celém Československu. Pro mě to určitě není jen o finančních závěrkách, výnosech nebo zisku.


Jak řešíte finance doma? Taky na vše bedlivě dohlížíte nebo tam tomu necháváte volnější průběh?
I doma mám finance na starost já. V práci jsem placený za to, že jsem přísný a hlídám, abychom byli efektivní. Doma to mám jinak. Tam mám rád pořádek, vše si řídím, ovládám všechny účty, ale tam ve výdajích dost povoluji. A spíš žena kouká na efektivitu hospodaření. Je spořivější a kouká víc než já na to, jak moc a za co v běžném životě utrácíme, což je pro naše rodinné finance samozřejmě dobře.


Co děláte, když nepracujete?
Mám dvě malé dcery, spoustu času se snažím trávit s nimi. Rodina je základ. Jedna je školačka, prvňáček, druhé je 4,5 roku. Také se snažím sportovat, mám rád hory, lyže, pravidelně cvičím, dřív jsem hrával hokej, takže občas jedeme s manželkou na brusle.

 

__________________

 

Petr Procházka

bitcoin_skoleni

 Petr Procházka, UPC

Petr přišel do UPC ze společnosti Ernst and Young, kde působil deset let na různých pozicích. Vystudoval pražskou Vysokou Školu Ekonomickou a také University of New York in Prague.
V době působení v Ernst and Young byl Petr certifikovaný auditor s členstvím v Asociaci certifikovaných účetních v Glasgow, Velké Británii; v CFA institutu v Charlottesville v USA; dále v Českém institutu účetních a v České auditorské komoře.