„Výborná školní vysvědčení rozhodně nejsou zárukou pracovních úspěchů. V praxi je mnohdy důležitější sociální inteligence a také to, jak člověk dokáže navazovat vztahy a prosazovat v práci své nápady,“ říká Tomáš Surka, managing partner v personálně-poradenské společnosti Devire.
Zatímco školy sázejí především na množství znalostí, práce se neobejde bez správného využívání vědomostí. Existují samozřejmě výjimky – například v medicíně nebo ve vědecké činnosti jsou kvanta školních znalostí a co nejlepší studijní výsledky vítané.
„Jinými slovy lze říct, že zatímco školský systém je v Česku často postaven na memorování dat, reálný svět je zejména o aplikaci znalostí a o mezilidských vztazích a komunikaci. A to je problém našeho školství, kde se žáci a studenti moc interakci nenaučí,“ uvádí Tomáš Surka.
A tak se na pracovních pohovorech stává, že školní premianti práci nezískají. I když na ně přicházejí s kopiemi svých skvělých vysvědčení a diplomů. Vždy je totiž pro práci důležitější, co konkrétně může uchazeč pro danou pozici nabídnout, jaká je jeho motivace či možnosti dalšího rozvoje.
Jaký je tedy recept na úspěšnou kariéru? Lidé by se měli učit novým věcem, které ve své práci využijí, měli by být proaktivní, neměli by se bát navazovat a rozvíjet vztahy. Důležitou roli sehrává také EQ – emocionální kvocient. Hodnotí schopnost nakládat se svými emocemi a s tím související spolupráce s okolím.
A ještě jeden tip pro úspěšnou pracovní kariéru, který dokazuje, že ne vždy rozhodují studijní výsledky: Pro ty, kdo nastupují do práce poprvé, je velmi důležitá skutečnost, kdo bude jejich nadřízeným. „S trochou nadsázky lze poradit, aby si absolventi vybírali první práci podle osobnosti šéfa. Nadřízený je často klíčovým prvkem pro osobní rozvoj a další pracovní uplatnění,“ tvrdí Tomáš Surka.