Výše uvedený názor Ústavního soudu však nebyl následně reflektován ani správními soudy při rozhodování daňových sporů, ani správci daně při zahajování daňových kontrol.
Sám Ústavní soud nyní ve svém stanovisku (Pl.ÚS-st. 33/11) z 8. listopadu 2011 svůj dřívější názor korigoval a výslovně připustil, že daňové kontroly je možno provádět namátkově, tedy bez jakéhokoli konkrétního podezření na nesprávné odvedení daně. Zároveň však také zdůraznil, že správce daně nemůže daňovou kontrolu zahájit šikanózně, tedy např. tak, že ji zahájí formálně před koncem roku pouze za účelem prodloužení lhůty pro vyměření daně.
Podobně jako před třemi lety nebylo ani toto poslední stanovisko Ústavního soudu jednomyslné. Vzhledem k tomu, že nyní se touto otázkou zabýval kolektiv všech soudců Ústavního soudu (nikoli pouze jeden ze senátů Ústavního soudu), jsou však již další změny názoru Ústavního soudu nepravděpodobné.
Zdroj: KPMG
Foto: © Cmon - Fotolia.com