Jak takový „kolotoč“ probíhá, vysvětlil v rozhlasovém vysílání poslanec Michal Doktor, který se problémem dlouhodobě zabývá: „Kolotoče fungují tak, že se řízeným způsobem postaví řetězec firem navazujících na sebe a ty si mezi sebou předávají fiktivní doklady, které vedou vždy ke splnění daňové povinnosti až u té následující firmy. Firem je právě tolik, aby finanční úřady působící v Česku ve spolupráci s celní správou nedokázaly dostihnout tu poslední dříve, než řízeným způsobem zanikne.“
Kdo dá rychlou výjimku
Zabránit takovému chování chce ministr Miroslav Kalousek změnou zákona tak, aby daň z přidané hodnoty u řetězového předprodeje pohonných hmot skutečně platil až konečný prodejce. Taková praxe ovšem odporuje pravidlům Evropské unie pro výběr DPH a tak je zapotřebí v tomto směru požádat Evropskou unii, aby v Praze povolila výjimku. „Už jsem požádal Evropskou komisi, abychom dostali rychlou výjimku,“ informuje ministr Kalousek. V nejbližším období pana ministra kvůli tomu čeká jednání s příslušným evropským komisařem.
Podle výjimky, kterou musí pro Česko schválit všech 27 členských států EU, by DPH musely odvádět až koneční prodejci, tedy například čerpací stanice. O mechanismu, jak zabránit zneužívání DPH, jednali již v roce 2008 ministři financí zemí Evropské unie. Na řešení, které mělo přenést odvádění daně z prvotního dodavatele blíže ke spotřebiteli, se ale neshodli.
Nejde to?
K rychlému řešení existujícího problému cestou výjimky se staví poslanec Michal Doktor poněkud skepticky. V rozhlasovém vysílání se vyjádřil v tom smyslu, že předpokládá, že Evropská unie ve své praxi prostě neustoupí a dále povede k povinnosti platit DPH pouze distributory. Připomíná své návrhy na řešení situace. Jednou z možných cest k nápravě je převést všechny distributory pod jediného specializovaného správce daně, který by takové distributorské firmy efektivněji kontroloval současně se zvýšením jistiny za celní dluhy. To jinými slovy znamená, že by každá firma, která by chtěla obchodovat s pohonnými hmotami (být distributorem) musela složit významnou jistinu, která by napomohla pokrýt dluh na DPH v situaci, kdyby firma řízeným způsobem zanikla. Současně navrhuje zavést licenční řízení pro distributory pohonných hmot.
„Za nejdůležitější považuji efektivní správu, kontrolu, tedy registraci pod jediným speciálním finančním úřadem. Už v minulém volebním období jsme s ministrem financí změnili zákon, kterým jsme zavedli speciální finanční úřad,“ zmínil Doktor. „Úřad by měl začít od roku 2012 efektivně vykonávat svou práci. A já myslím, že je nejvyšší čas se zabývat přesně touhle změnou zákona. „Osm miliard daňových úniků je dost silný argument pro zesílení regulace a kontroly proti těm, kteří zákon porušují,“ dodává Michal Doktor.
Autorka působí v České asociaci finančních ředitelů (CACFO) při Svazu průmyslu a dopravy ČR