Jak moc vás ekonomická krize zasáhla?
Produkce panelů klesla ze 138 000 m2 v roce 2008 na loňských 100 000 m2, ale letošní první čtvrtletí a objednávky signalizují, že bychom se mohli vrátit na předloňskou produkci, která byla v historii firmy zatím největší.
Přesto tvrdíte, že krize vás ovlivnila…
Do jisté míry ano a myslím si, že nejen nás. Léta neustálého růstu jsou zřejmě za námi. Nelze do nekonečna zvyšovat výrobu i spotřebu. Kdo chtěl nové auto už ho má, kdo televizi, taky si ji koupil. Nyní je potřeba kapitál kumulovat a myslet na horší časy.
Jak to myslíte?
Ve firmě to funguje jako v každé domácnosti. Nemohu se vydat ze všech peněz a žít bez rezervy. Pak přijde nenadálé vydání a není na ně kde vzít. Ano, můžete to vyřešit půjčkou, ale půjčené peníze bývají ty nejdražší. Proto je do budoucna nutné mnohem víc myslet na rezervní fondy. Na tuto triviální poučku jsme v polovině prvního desetiletí 21. století, kdy spotřeba i výroba rok od roku stoupaly, poněkud pozapomenuli.
Co z toho vyplývá pro firmu jako je ta vaše?
Nejen pro naši firmu. Prostě služební auta nemusíme pořizovat každé tři roky nová. Jejich leasing také něco stojí a auto vydrží více než 5 let. A podobné to je se vším spotřebním zbožím nezbytným pro chod firmy. Investovat bychom měli především do vývoje, nových technologií a marketingu. V ostatních výdajích budeme už obezřetnější.