Budou také více integrovat s dalšími technologiemi, jako jsou chytré domácnosti, IoT a blockchainové sítě, což umožní větší flexibilitu a rychlost při platbách.
Digitální peněženka (také známá jako elektronická peněženka nebo e-wallet) je elektronický nástroj pro ukládání, přijímání a posílání peněz pomocí mobilních zařízení nebo počítače. „Digitální peněženka funguje podobně jako klasická peněženka, kde uchováváte své peníze, ale namísto fyzických peněz jsou peníze uloženy v digitální formě. To umožňuje uživatelům snadněji a bezpečněji platit za zboží a služby, posílat peníze přátelům či rodině, stejně tak přijímat platby,“ říká Zuzana Stehlíková, manažerka Royal Digital a specialistka na fintech společnosti IC Group.
Digitální peněženky mohou být napojeny na kreditní nebo debetní karty, bankovní účty nebo platební brány, a umožňují uživatelům přístup ke svým penězům a transakčním údajům pomocí mobilních aplikací nebo webových stránek. Některé digitální peněženky nabízejí další funkce, jako je zpracování slev a bonusů za platby, zprávy o transakcích a historii plateb, a možnosti správy více měn.
„Očekává se, že digitální peněženky se budou v budoucnu více integrovat s dalšími technologiemi, jako jsou například chytré domácnosti, internet věcí (IoT) a blockchainové sítě, což umožní větší flexibilitu a rychlost při platbách,“ doplňuje Stehlíková.
Aktuální studie Accenture Life Trends 2023 uvádí jako jeden z klíčových trendů právě větší rozmach digitálních peněženek, které by mohly vyřešit problémy spojené s digitální identitou. Způsob, jakým se využívají (ale i zneužívají) osobní údaje je neudržitelný a zralý na kompletní transformaci. Důvěra lidí v online zkušenost s danou značkou se snižuje ruku v ruce s tím, jak značky zacházejí s osobními údaji svých zákazníků. Uživatelé by však brzy mohli získat zpět kontrolu nad svými údaji.
Digitální peněženky obsahující tokeny (které budou představovat platební metody, průkazy totožnosti, věrnostní karty a další) umožní lidem rozhodovat o tom, jaké osobní údaje budou s organizacemi sdílet – a dokonce jim je budou moci prodávat. To je ale i velmi zajímavá zpráva pro značky. Protože údaje, o něž se zákazníci rozhodnou podělit, pak budou ještě cennější a relevantnější než informace získané třetí stranou, které se ve světě bez cookies již neshromažďují. K jejich větší bezpečnosti by měly postupně přispívat například pokročilé metody ověřování identity nebo biometrické technologie.