Velké pojišťovny čeká náročné období plné změn, pokud si chtějí zachovat svůj dominantní podíl na trhu

21. 10. 2020

Sdílet

 Autor: © alphaspirit - Fotolia.com
Soupeřit s nimi totiž budou i technologické giganty. Klienti preferují přímou komunikaci bez agentů a makléřů a jsou ochotni si informace vyhledat a ověřit napříč různými kanály a nakoupit finanční produkty samostatně.

Navíc s příchodem pandemie COVID-19 je čím dál patrnější, jak důležitou roli hrají různé digitální kanály, které do značné míry zvyšují flexibilitu, rychlost a komfort. Spotřebitelé všech věkových skupin postupně adaptují na chování známé zejména u generace mileniálů, informace si vyhledávají a ověřují napříč různými kanály a finanční produkty nakupují samostatně.

Spotřebitelé se rovněž neváhají obrátit na netradiční subjekty, jako jsou BigTech společnosti či výrobci nabízející inovativní produkty a individuální nabídky zohledňující kvalitní zákaznický servis. Vyplývá to z analýzy vývoje pojistného sektoru World Insurance Report, kterou zpracovala společnost Capgemini ve spolupráci s nezávislou agenturou Efma.

Zachytit tento nový trend není jednoduché a pojišťovny musí udělat razantní krok vpřed, přehodnotit svá portfolia a využít strategická partnerství, aby se staly opět inovátory ve svém oboru. Tato změna vyžaduje upravení stávajících produktů tak, aby odpovídaly rychle se měnícím zákaznickým požadavkům a potřebám.

V on-line světě se neorientují jen mileniálové

Věk již nadále nehraje rozhodující roli při využívání digitálních technologií, jelikož hledání a nákup produktů v oblasti pojišťovnictví nikdy nebyl snažší, jedinou podmínkou je přístup na internet či sociální sítě. Průzkum zřetelně ukazuje, že počet zákazníků spadajících do generace X a starší, kteří denně realizují platby a nákupy přes internet či mobilní telefony, vzrostl více jak dvojnásobně z 30 % respondentů v roce 2018 na 64 % v roce 2020.

Dále lze očekávat, že pandemie COVID-19 a všechna omezení s tím spojená tento trend ještě více podpoří, protože spotřebitelé jsou nuceni využívat digitální kanály pro každodenní aktivity bez ohledu na věk a technické znalosti.

Průzkum ukázal, že se dnešní klientela pojišťoven z pohledu sociálního chování a nákupních preferencí dělí do čtyř hlavních kategorií:
- inovativní klienti,
- aktivní klienti,
- klienti otevření změnám,
- klienti vyžadující tradiční přístup.

Současné trendy ukazují, že se zákazníci již dávno nespoléhají pouze na jeden zdroj informací. Velmi často důvěřují internetovým průzkumům a recenzím, které jsou snadno dostupné, mohou se tak o svoje poznatky podělit s přáteli, rodinou nebo profesionály a na základě všech informací udělat nezávislé rozhodnutí. Čím dál více nových zákazníků hledí v první řadě na pohodlí a různé možnosti doplňkových služeb, které netradiční firmy z řad BigTech standardně nabízejí, čímž značně posilují svoji pozici na trhu.

Rozložení sil na trhu s pojištěním se začíná rychle měnit: Analýza World Insurance Report 2016 ukazovala, že pouhých 17 % respondentů zvažovalo zřízení pojištění od některé z BigTech společností, v letošním roce je toto číslo již více než dvojnásobné a činí rovných 36 %.

Klíčem jsou flexibilita a využití dat

Výsledky analýzy ukazují, že společnosti musí zapracovat na svém vztahu s klienty, navázat úzkou spolupráci, poskytnout zajímavá řešení a zejména individuální přístup. Mimo jiné je potřeba vzít v úvahu i fakt, že preference zákazníků se nyní vyvíjí rychleji než kdykoliv před tím, a proto je zcela nezbytné nepřetržitě monitorovat dostupná data a pružně reagovat na změny, aby požadavky zákazníků byly uspokojeny.

„Zjednodušeně řečeno, pojišťovny musí nabízet správné produkty, ve správný čas, prostřednictvím optimálních, zejména elektronických, kanálů. Jenom tak lze splnit vysoká očekávání a uspět u klientů,“ dodává Branislav Beneš, CEO české pobočky společnosti Capgemini.

Dalším důležitým faktem je, že spotřebitelé vyžadují flexibilitu a jednoduchost. Například více jak polovina dotázaných vyžaduje pojištění, které je plně přizpůsobeno jejich potřebám, nabízí různé možnosti za atraktivní cenu a pouhá polovina pojišťoven je schopna takové požadavky splnit. Ačkoli tradiční pojišťovny moc dobře chápou, jak důležité je přizpůsobit se novým trendům, bohužel se zatím nerozhodly změnit svoji strategii.

bitcoin_skoleni

Mnohdy je to způsobeno nedostatečnou znalostí, která by umožnila se zaměřit na správné produkty: Jak dále průzkum ukazuje, tak pouhých 35 % pojišťoven poskytuje svým zaměstnancům digitální nástroje, které pomáhají rozpoznat klíčové události u jejich klientů a čtvrtina pojišťoven považuje externí datové analýzy za prospěšné.

Společnosti se musí přizpůsobit klientům a místo univerzálních produktů nabídnout služby, které jsou plně přizpůsobeny individuálním potřebám. BigTech společnosti mají v tomto ohledu náskok, shromáždily obrovská množství dat o svých uživatelích Prostřednictvím moderních IoT technologií, hlasových asistentů, osobních elektronických zařízení a chatbotů.